23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vigtig brik i Fjord Lines LNG-puslespil på plads

Med en buffertank til LNG på plads i Hirtshals inden årets udgang samt en ny pipeline i Risavika kan Fjord Line endelig sætte sit rutekoncept i femte gear.
Med den netop indgåede kontrakt med selskabet Liquiline Europe om etableringen af en såkaldt buffer-LNG-tank i Hirtshals, der forventes at være klar sidst på året, er Fjord Line snart i mål med en optimal infrastruktur til rederiets to nye LNG-drevne cruisefærger. Allerede fra oktober i år ventes nemlig også en ny pipeline mellem Skangass’ LNG-produktionsanlæg i Risavika til Fjord Lines Risavika-terminal færdig.

”Straks pipelinen i Risavika er klar, begynder vi at udnytte vores nye færger fuldt ud. Samtidigt betyder den kommende buffertank i Hirtshals, at vi hele tiden har den nødvendige backup og forsyningssikkerhed af gas, langt inden, at planerne om det store bunkringsanlæg på havnen i Hirtshals realiseres. Noget, der kan tage adskillige år med kommende VVM-undersøgelser og udvidelserne af havnen,” siger Fjord Line Danmarks adm. direktør Gert Balling til Søfart.

Etableringen af buffer-tankanlægget ved færgeterminalen, som repræsenterer en investering på omkring 20 mio. kr., betyder, at Fjord Line ikke længere er afhængig af at koordinere de to gasfærgers ankomster i Hirtshals med tilstedeværelsen af to store LNG-tankbiler. I øjeblikket bliver der dagligt kørt tanktrailere ind fra Skangass’ deport i Frederiksstad i Norge via Stena Lines godsrute mellem Gøteborg og Frederikshavn. Buffertanken skal modsat færgerne alene fyldes løbende efter behov.

Allerede fra efteråret får Fjord Lines bunkringsfaciliteter til gas i Hirtshals dog en anden betydning end de hidtil har haft. Nemlig, som betegnelsen antyder som ren buffer - og ikke som i dag - som en del af det daglige bunkringsbehov. Pipelinen i Risavika får nemlig tilstrækkelig kapacitet til at bunkre 300 kbm. gas på 60 minutter, hvilket under normale driftsomstændigheder er tilstrækkeligt til to døgns sejlads. Dermed kan hver færge nøjes med at bunkre hver anden dag, når de på skift anløber Risavika for sydgående.

Pipelinen gør det dermed muligt for Fjord Line endelig at realisere rederiets rutekoncept fuldt ud. Altså en konstant cyklus i alle ugens syv dage med anløb af havnene Hirtshals, Risavika, Bergen, Risavika, Hirtshals, Langesund, Hirtshals. Hidtil har dette ikke været muligt uden at komme bagud med bunkerstanden på færgerne. Derfor har hver færge på skift haft en ugentlig oplægger-dag i Risavika for at få tid til en større bunkring via tanktrailere, dagligt suppleret med bunkring i Hirtshals.

”Selv med de forbedrede forhold i Risavika spiller buffertanken i Hirtshals en afgørende rolle for vores kommende driftsregularitet. For forestil dig, at du alene kunne tanke din bil ét sted. Det ville medføre en alt for stor risiko for, at du en dag pludselig ikke kunne komme ud at køre,” eksemplificerer Gert Balling.

Buffertanken i Hirtshals indgår også i de langsigtede planer om et stort kommercielt LNG-bunkringsanlæg på havnen i Hirtshals. Den 500 kbm. store buffertank kan nemlig kobles op på det kommende store LNG-bunkringsanlæg, der kan få en kapacitet på op til 10.000 kbm.

Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.174|