23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

KEM-Offshore vokser med australske nybygninger

Ny tonnage og flere medarbejdere skal geare KEM-Offshore til kommende offshore vind-opgaver.
KEM-Offshore ApS i Esbjerg tager i de kommende måneder levering af to nybygninger, der bliver rederiets hidtil største crew- og servicefartøjer målrettet offshore vind. Kapacitetsudvidelsen i det vækstprægede marked betyder samtidigt, at KEM-Offshore skal udvide den nuværende medarbejderstab på omkring 60 med otte til 10 mand.

”De nye skibe er bestilt på spekulation – altså uden nogen specifik kontrakt på beskæftigelse. Men samtidigt har vi en stærk tro på, at der fortsat er en stigende efterspørgsel i havmøllemarkedet på større og mere effektive fartøjer. Så vi kommer ikke uden om løbende at forny vores flåde, hvis vi skal være med på kommende projekter som f.eks. Horns Rev 3,” siger Knud Erik Møller, CEO hos KEM-Offshore.

KEM-Offshore ejer og opererer en flåde på syv enheder, hvoraf de fem er mindre crew- og servicefartøjer. Knud Erik Møller vurderer, at op imod 95 pct. af rederiets aktiviteter i dag baserer sig på opgaver med relation til havmøllebranchen. Flåden rummer således også to større fartøjer, der typisk er beskæftigede med survey- og dykkersupport ude på havmølleparkerne.

Australsk værft

Mens KEM-Offshores to seneste nybygninger, Elisabeth M og Orkama M fra 2006 og 2007, begge er bygget lokalt hos Granly A/S, kommer de aktuelle nybygninger fra Australien.
”Vi fik et godt tilbud fra det australske værft. Værftet har ikke tidligere bygget præcist den her slags skibe, men deres viden og erfaring omkring aluminium er rigtig stor, da værftet er en udbrydervirksomhed fra Austal-værftet,” forklarer Knud Erik Møller.

De australske Austal- og InCat-værfter er verdens førende producenter af store katamaran- og trimaran-hurtigfærger i aluminium, know-how, som ifølge Knud Erik Møller også præger værftet Evolution Commercial i Fremantle, der bygger KEM-Offshores nye skibe.

Da markedet for specialtonnage til offshore vind hovedsageligt stadigt er europæisk, havde Evolution Commercial ikke et eksisterende design til det segment. Derfor er KEM-Offshores nye skibe udviklet efter specifikke ønsker og under byggeopsyn fra en af rederiets erfarne skibsførere. Nybygningerne har bl.a. wave piercing-skrog og anvender waterjets som fremdrift. Sidstnævnte noget KEM-Offshore har god erfaring med på flere af de eksisterende fartøjer i flåden.

De to nybygninger leveres omkring henholdsvis 1. oktober og 1. november. KEM-Offshore sejler selv nybygningerne fra Australien til Singapore, hvorfra de sammen viderebefordres som projektlast til en nordtysk havn. Nybygningerne med navnene Kem 1 og Kem 2 er på 123 BT, måler overalt 26,6 m og får plads til 12 medsejlende montører. Fremdriften sker fra et dobbelt maskineri med en fart på op til 25 knob.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.173|