Den hidtidige gode udnyttelse af rederiets to skibe, Pacific Orca og Pacific Osprey, sikrede sidste år Swire Blue Ocean, der indchartrer skibene fra det Singapore-baserede moderselskab, transport- og industrikoncernen Swire Pacific, et overskud på 63,6 mio. kr. Bruttofortjenesten blev på godt 100 mio. kr. 2013 var det første hele reelle driftsår som et operationelt rederi. Det var da også det første positive resultat, siden selskabet så dagens lys som en lille iværksættervirksomhed i 2008.
”Moderselskabet ser os ikke kun som et toskibs-rederi. De vil have, at vi skal vokse. Det er dog for tidligt at sige, hvordan det kommer til at ske – andet end at det indtil videre bliver inden for offshore vind og dekommissionering af olie- og gasinstallationer,” siger Swire Blue Oceans CEO, Lars Blicher.
Han ser også rederiets store jack-up-tonnage med 1.200 tons krankapacitet som egnet til andre opgaver på store offshoreinstallationer end den afsluttende dekommissionering - altså nedtagning efter, at installationen er taget ud af drift.
”Hvor langt vi kan gå tilbage i den kæde, har vi ikke besluttet endnu. Men som udgangspunkt er vores moderselskab klar til at investere, hvis vi kommer med de rigtige ideer. Som markedet ser ud nu, vil væksten ikke komme fra, at vi opkøber andre. De assets, der er derude, ligner os selv for meget. En kapacitetsudvidelse skal i stedet bestå af ny anden-generationstonnage, der opfylder det, kunderne mener, de får brug for på lidt længere sigt,” understeger Lars Blicher.
Moderselskabet Swire Pacific har allerede købt det norske ROV-rederi Seabed. Operationen forbliver i Norge, men Swire Seabed, som rederiet nu hedder, skal indgå i Swire Blue Oceans samlende services. Swire Seabed kan bl.a. foretage undervandsundersøgelser på helt ned til fem kilometers dybde.
Tilbage på Borkum Riffgrund
Swire Blue Oceans offshore-installationsskib Pacific Orca monterer i denne uge et knapt 900 tons tungt prototype møllefundament på den tyske Borkum Riffgrund 1-havmøllepark. Bøttefundamentet, eller ”suction bucket jacket”, som den nye fundamenttypes præcise betegnelse er, er udviklet af DONG Energy og produceret af Bladt Industries i Aalborgs østhavn, hvorfra den enorme projektlast blev udskibet i fredags.
Dermed er Swire Blue Ocean for en kort bemærkning tilbage på den tyske park. For bare en måned siden installerede Pacific Orca nemlig den sidste af 77 konventionelle monopæle på den 277 MW store park, som den seneste fuldførte opgave, siden Swire Blue Ocean blev operativt for mindre end to år siden.
”Det er hidtil lykkedes os at holde vores to skibe kontinuerligt beskæftigede. Ser vi lidt fremad, må vi dog konstatere, at markedet ikke helt har udviklet sig, som vi forudså for to år siden. Udfordringen er, at de store engelske runde 3-projekter ikke kommer i gang i 2015. Dem kan vi nu først forvente at se i 2016 og 17. Derfor vil der i den nærmeste fremtid faktisk være en overkapacitet af den type af tonnage i markedet, som vi opererer. Men alligevel ser vores pipeline fin ud et stykke ind i 2016 – vi har ganske enkelt været gode til at få lukket kontrakter,” siger Lars Blicher.
Med det nuværende og kommende udbud af installationstonnage i den største ende af skalaen, som Swire Blue Oceans to skibe tilhører, forventer selskaberne bag de store runde 3-parker dog potentielle flaskehalse frem mod 2017 og 18. Det tolker Lars Blicher i hvert fald ud fra, at projekterne denne gang er meget tidligt ude. Således deltager Swire Blue Ocean lige nu i flere tendere til projekter i 2017 og 2018, oplyser han.
Lige nu er Swire Blue Ocean i forhandlinger omkring beskæftigelse af Pacific Orca i de kommende måneder, mens Pacific Osprey fortsat er i gang på DanTysk-projektet i den tyske del af Nordsøen.
Foreløbigt har fordelingen mellem offshore vind-opgaver og dekommissionering inden for olie- og gas-offshore været 80/20. Næste store dekommissioneringsopgave, der på skift kommer til at involvere begge skibe, strækker sig over tre til fire måneder for Statoil i Nordsøen i den første halvdel af 2015.
Læs også:
”Moderselskabet ser os ikke kun som et toskibs-rederi. De vil have, at vi skal vokse. Det er dog for tidligt at sige, hvordan det kommer til at ske – andet end at det indtil videre bliver inden for offshore vind og dekommissionering af olie- og gasinstallationer,” siger Swire Blue Oceans CEO, Lars Blicher.
Han ser også rederiets store jack-up-tonnage med 1.200 tons krankapacitet som egnet til andre opgaver på store offshoreinstallationer end den afsluttende dekommissionering - altså nedtagning efter, at installationen er taget ud af drift.
”Hvor langt vi kan gå tilbage i den kæde, har vi ikke besluttet endnu. Men som udgangspunkt er vores moderselskab klar til at investere, hvis vi kommer med de rigtige ideer. Som markedet ser ud nu, vil væksten ikke komme fra, at vi opkøber andre. De assets, der er derude, ligner os selv for meget. En kapacitetsudvidelse skal i stedet bestå af ny anden-generationstonnage, der opfylder det, kunderne mener, de får brug for på lidt længere sigt,” understeger Lars Blicher.
Moderselskabet Swire Pacific har allerede købt det norske ROV-rederi Seabed. Operationen forbliver i Norge, men Swire Seabed, som rederiet nu hedder, skal indgå i Swire Blue Oceans samlende services. Swire Seabed kan bl.a. foretage undervandsundersøgelser på helt ned til fem kilometers dybde.
Tilbage på Borkum Riffgrund
Swire Blue Oceans offshore-installationsskib Pacific Orca monterer i denne uge et knapt 900 tons tungt prototype møllefundament på den tyske Borkum Riffgrund 1-havmøllepark. Bøttefundamentet, eller ”suction bucket jacket”, som den nye fundamenttypes præcise betegnelse er, er udviklet af DONG Energy og produceret af Bladt Industries i Aalborgs østhavn, hvorfra den enorme projektlast blev udskibet i fredags.
Dermed er Swire Blue Ocean for en kort bemærkning tilbage på den tyske park. For bare en måned siden installerede Pacific Orca nemlig den sidste af 77 konventionelle monopæle på den 277 MW store park, som den seneste fuldførte opgave, siden Swire Blue Ocean blev operativt for mindre end to år siden.
”Det er hidtil lykkedes os at holde vores to skibe kontinuerligt beskæftigede. Ser vi lidt fremad, må vi dog konstatere, at markedet ikke helt har udviklet sig, som vi forudså for to år siden. Udfordringen er, at de store engelske runde 3-projekter ikke kommer i gang i 2015. Dem kan vi nu først forvente at se i 2016 og 17. Derfor vil der i den nærmeste fremtid faktisk være en overkapacitet af den type af tonnage i markedet, som vi opererer. Men alligevel ser vores pipeline fin ud et stykke ind i 2016 – vi har ganske enkelt været gode til at få lukket kontrakter,” siger Lars Blicher.
Med det nuværende og kommende udbud af installationstonnage i den største ende af skalaen, som Swire Blue Oceans to skibe tilhører, forventer selskaberne bag de store runde 3-parker dog potentielle flaskehalse frem mod 2017 og 18. Det tolker Lars Blicher i hvert fald ud fra, at projekterne denne gang er meget tidligt ude. Således deltager Swire Blue Ocean lige nu i flere tendere til projekter i 2017 og 2018, oplyser han.
Lige nu er Swire Blue Ocean i forhandlinger omkring beskæftigelse af Pacific Orca i de kommende måneder, mens Pacific Osprey fortsat er i gang på DanTysk-projektet i den tyske del af Nordsøen.
Foreløbigt har fordelingen mellem offshore vind-opgaver og dekommissionering inden for olie- og gas-offshore været 80/20. Næste store dekommissioneringsopgave, der på skift kommer til at involvere begge skibe, strækker sig over tre til fire måneder for Statoil i Nordsøen i den første halvdel af 2015.
Læs også: