Norske Odfjell Wind har kontraheret endnu et crew- og transferfartøj hos Danish Yachts i Skagen. Ordren, der indeholder et ikke offentliggjort antal optioner, er den sjette nybygning fra Skagensværftet til det norske rederi. Netop i dag mandag tager Odfjell Wind formelt levering af Danish Yachts’ femte skib i SWATH-serien, crew- og transferfartøjet Lina.
”Den nye ordre gør, at vi kan fortsætte vores produktionslinje med vores nuværende medarbejdere. Ordren er ikke alene vigtig for os, men også for vores underleverandører, da vi opretholder en kontinuitet. Ellers har vi naturligvis flere følere ude i markedet, hvor vi kan mærke, at interessen for os stiger, i takt med at vi får stadig flere referencepunkter,” siger Danish Yachts’ salgsdirektør, Hans Nadolny.
Han ønsker ikke at offentliggøre værdien i kroner og øre på den nye kontrakt, men han oplyser, at der i lighed med de foregående fem nybygninger til Odfjell er tale om et relativt dyrt skib, sammenlignet med andre nybygninger i segmentet. Dyrt fordi rederen ønsker mange avancerede løsninger om bord.
Nu med 40 passagerer
Det nylig kontraherede fartøj er større end de forudgående fem crew- og transferfartøjer, som alle har en kapacitet til 24 medsejlende montører og servicefolk. Således er der denne gang tale om et fartøj med kapacitet til 40 passagerer. Nybygningen får derfor større ydre dimensioner, men baserer sig fortsat på værftets avancerede SWATH-koncept (Small Waterplane Area Twin Hull). Et design, der gør fartøjet i stand til at operere i et mode, der er optimalt under hurtig transfer, og i et andet mode, som er optimalt, når fartøjet skal anduve en bådlanding.
Et andet vigtigt element i fartøjsserien er anvendelsen af kulfiberbaserede kompositmaterialer, der har et attraktivt forhold mellem styrke og vægt.
Modsat seriens første fem fartøjer skal den aktuelle nybygning alene anvendes i offshore olie- og gasindustrien, mens de øvrige altid har været beskæftiget inden for offshore vind. Hans Nadolny oplyser, at skibet dog grundlæggende skal anvendes på samme måde som de andre. Altså som transferskib mellem en offshore installation og en base i land. Nybygningen skal leveres i foråret 2015.
Læs også:
”Den nye ordre gør, at vi kan fortsætte vores produktionslinje med vores nuværende medarbejdere. Ordren er ikke alene vigtig for os, men også for vores underleverandører, da vi opretholder en kontinuitet. Ellers har vi naturligvis flere følere ude i markedet, hvor vi kan mærke, at interessen for os stiger, i takt med at vi får stadig flere referencepunkter,” siger Danish Yachts’ salgsdirektør, Hans Nadolny.
Han ønsker ikke at offentliggøre værdien i kroner og øre på den nye kontrakt, men han oplyser, at der i lighed med de foregående fem nybygninger til Odfjell er tale om et relativt dyrt skib, sammenlignet med andre nybygninger i segmentet. Dyrt fordi rederen ønsker mange avancerede løsninger om bord.
Nu med 40 passagerer
Det nylig kontraherede fartøj er større end de forudgående fem crew- og transferfartøjer, som alle har en kapacitet til 24 medsejlende montører og servicefolk. Således er der denne gang tale om et fartøj med kapacitet til 40 passagerer. Nybygningen får derfor større ydre dimensioner, men baserer sig fortsat på værftets avancerede SWATH-koncept (Small Waterplane Area Twin Hull). Et design, der gør fartøjet i stand til at operere i et mode, der er optimalt under hurtig transfer, og i et andet mode, som er optimalt, når fartøjet skal anduve en bådlanding.
Et andet vigtigt element i fartøjsserien er anvendelsen af kulfiberbaserede kompositmaterialer, der har et attraktivt forhold mellem styrke og vægt.
Modsat seriens første fem fartøjer skal den aktuelle nybygning alene anvendes i offshore olie- og gasindustrien, mens de øvrige altid har været beskæftiget inden for offshore vind. Hans Nadolny oplyser, at skibet dog grundlæggende skal anvendes på samme måde som de andre. Altså som transferskib mellem en offshore installation og en base i land. Nybygningen skal leveres i foråret 2015.
Læs også: