23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Norsk søværnsskib til DBB

SKIBSKØB: Specialskibet Idefix skal styrke Dansk Bjergning og Bugsering inden for undervandsoperationer.
Dansk Bjergning og Bugsering (DBB) i Aarhus har udvidet flåden med et norsk ROV-specialskib (moderskib for en fjernstyret undervandsrobot), der i den kommende tid skal ombygges og opgraderes, inden det udbydes i det mangefacetterede marked for offshore vind, bjærgning og survey, som Aarhus-rederiet orienterer sig imod.

”Vi har længe udbudt ROV-services, men vi har ikke tidligere haft et dedikeret skib til det. Hidtil har vi kunnet stille med ROV-containermoduler og specialuddannede folk enten på et skib eller på en olierig. Nu fornemmer vi imidlertid, at der kan være et marked for os til et egentligt ROV-skib,” siger skibsreder og stifter af Dansk Bjergning og Bugsering, Ove Eriksen, til Søfart. Han understreger dog, at skibet er købt på spekulation.

Det nyindkøbte skib er placeret i selskabet DBB Rov-services A/S. Her rummer det sammen med selskabet DBB Jack-Up Services A/S rederiets aktiviteter og flåde, som nu er oppe på fire enheder: en flydekran, et jackup-fartøj og to bugserbåde. Derudover tilstøder en jackup-nybygning og en jackup-ombygning hen over efteråret.

Der har allerede fundet en indflagning til DIS sted, hvor skibet ligeledes blev omdøbt fra Tyr til Idefix i henhold til rederiets navnetradition, som stammer fra Asterix-tegneserieuniverset.

Idefix blev oprindeligt bygget som et offshore standby-skib på Voldnes Skipsverft i Norge i 1981. Skibet blev overtaget af det norske søværn i 1993, der senere ombyggede det civile offshore-fartøj til et militært ROV-support-skib med navnet Tyr og med skrognummeret N50. Den anslåede salgspris er i Norge rapporteret til mellem 15 og 20 mio. norske kr.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.187|instance-web04