Dansk Bjergning og Bugsering (DBB) i Aarhus har udvidet flåden med et norsk ROV-specialskib (moderskib for en fjernstyret undervandsrobot), der i den kommende tid skal ombygges og opgraderes, inden det udbydes i det mangefacetterede marked for offshore vind, bjærgning og survey, som Aarhus-rederiet orienterer sig imod.
”Vi har længe udbudt ROV-services, men vi har ikke tidligere haft et dedikeret skib til det. Hidtil har vi kunnet stille med ROV-containermoduler og specialuddannede folk enten på et skib eller på en olierig. Nu fornemmer vi imidlertid, at der kan være et marked for os til et egentligt ROV-skib,” siger skibsreder og stifter af Dansk Bjergning og Bugsering, Ove Eriksen, til Søfart. Han understreger dog, at skibet er købt på spekulation.
Det nyindkøbte skib er placeret i selskabet DBB Rov-services A/S. Her rummer det sammen med selskabet DBB Jack-Up Services A/S rederiets aktiviteter og flåde, som nu er oppe på fire enheder: en flydekran, et jackup-fartøj og to bugserbåde. Derudover tilstøder en jackup-nybygning og en jackup-ombygning hen over efteråret.
Der har allerede fundet en indflagning til DIS sted, hvor skibet ligeledes blev omdøbt fra Tyr til Idefix i henhold til rederiets navnetradition, som stammer fra Asterix-tegneserieuniverset.
Idefix blev oprindeligt bygget som et offshore standby-skib på Voldnes Skipsverft i Norge i 1981. Skibet blev overtaget af det norske søværn i 1993, der senere ombyggede det civile offshore-fartøj til et militært ROV-support-skib med navnet Tyr og med skrognummeret N50. Den anslåede salgspris er i Norge rapporteret til mellem 15 og 20 mio. norske kr.
Læs også:
”Vi har længe udbudt ROV-services, men vi har ikke tidligere haft et dedikeret skib til det. Hidtil har vi kunnet stille med ROV-containermoduler og specialuddannede folk enten på et skib eller på en olierig. Nu fornemmer vi imidlertid, at der kan være et marked for os til et egentligt ROV-skib,” siger skibsreder og stifter af Dansk Bjergning og Bugsering, Ove Eriksen, til Søfart. Han understreger dog, at skibet er købt på spekulation.
Det nyindkøbte skib er placeret i selskabet DBB Rov-services A/S. Her rummer det sammen med selskabet DBB Jack-Up Services A/S rederiets aktiviteter og flåde, som nu er oppe på fire enheder: en flydekran, et jackup-fartøj og to bugserbåde. Derudover tilstøder en jackup-nybygning og en jackup-ombygning hen over efteråret.
Der har allerede fundet en indflagning til DIS sted, hvor skibet ligeledes blev omdøbt fra Tyr til Idefix i henhold til rederiets navnetradition, som stammer fra Asterix-tegneserieuniverset.
Idefix blev oprindeligt bygget som et offshore standby-skib på Voldnes Skipsverft i Norge i 1981. Skibet blev overtaget af det norske søværn i 1993, der senere ombyggede det civile offshore-fartøj til et militært ROV-support-skib med navnet Tyr og med skrognummeret N50. Den anslåede salgspris er i Norge rapporteret til mellem 15 og 20 mio. norske kr.
Læs også: