Faaborg Værft leverer i dag fredag nybygningen Sjövägen til det svenske rederi Rederi Ballerina AB. Nybygningen er en svensk pendant til havnebusserne, som Arriva Rederi driver i København. Sjövägen baserer sig da også på Arriva Rederis seneste nybygning, havnebussen Nordhavn, som Faaborg Værft leverede i maj i år.
På et væsentligt punkt adskiller de to havnebusser sig dog fra hinanden. Sjövägen er nemlig 100 pct. el-drevet, mens Nordhavn kun er forberedt til en senere ombygning til eldrift. Dermed er Sjövägen en pioner i dansk skibsbygning ved at være den første nybygning til ren eldrift, og er samtidigt et af meget få større passagerskibe på ren eldrift i Europa.
Rederi Ballerina skal anvende den eldrevne havnebus i lokaltrafikken på de stockholmske vandveje. Søfart bringer i løbet af de kommende uger en teknisk præsentation af den eldrevne nybygning.
Læs også:
På et væsentligt punkt adskiller de to havnebusser sig dog fra hinanden. Sjövägen er nemlig 100 pct. el-drevet, mens Nordhavn kun er forberedt til en senere ombygning til eldrift. Dermed er Sjövägen en pioner i dansk skibsbygning ved at være den første nybygning til ren eldrift, og er samtidigt et af meget få større passagerskibe på ren eldrift i Europa.
Rederi Ballerina skal anvende den eldrevne havnebus i lokaltrafikken på de stockholmske vandveje. Søfart bringer i løbet af de kommende uger en teknisk præsentation af den eldrevne nybygning.
Læs også: