23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Simuleret ombygning til hybrid-færger

HYBRID-DRIFT: Det tekniske potentiale i forhold til LNG- og hybriddrift i de to nye Spodsbjerg-Taarsfærger gennemgås i virkelighedsnært projektstudie, der i dag præsenteres i Skibsteknisk Selskab.
Rederiet Danske Færger vil vise, hvordan to moderne danske dieselelektriske indenrigsfærger helt konkret kan ombygges fra deres nuværende MGO-drift (marine gasolie) til kombineret LNG-drift (liquefied natural gas) og batteridrift.

Færgerederiets mål er så at sige at simulere ombygningen og retrofitting af færgerne i et projekt-studie. For at studiet skal blive så virkelighedsnært som muligt, har alle de relevante leverandører, eksempelvis reparationsværftet Fayard, motorleverandøren Wärtsilä og el- og automations-specialisten SAM Electronics, bidraget ved at give specifikke tilbud på deres medvirken i en potentiel ombygning af færgerne.

Projektet præsenteres i dag mandag 8. september hos Skibsteknisk Selskab.

Det er Danske Færgers nuværende tonnage på ruten mellem Spodsbjerg og Taars, der er genstand for projektet. Færgerne, Lolland og Langeland, blev leveret i 2012 og har fra starten været projekteret med et ekstra void space på tanktoppen til en fremtidig installation af en LNG-tank.

Dermed var Danske Færger allerede i projekteringen af færgerne tilbage i 2010 bevidste om LNG som et fremtidigt både økonomisk og teknisk realistisk bunkeralternativ i dansk indenrigsfærgefart med 10 års gode LNG-driftserfaringer fra sammenlignelige ruter i Norge. I dansk sammenhæng tager projektet ydermere afsæt i gode erfaringer fra Scandlines’ ombygning af fire dieselelektriske færger til hybriddrift samt den helt aktuelle afgiftsfritagelse for landstrøm til erhvervsfartøjer på mere end 400 BT.

Et maskinrum ombygges
Færgerne har i dag to redundante maskinrum med henholdsvis to og tre MGO-drevne 850 kW gensets. Det maskinrum med de tre gensets skal således ryddes for at give plads til to nye gensets baseret på Wärtsiläs seneste generation af dualfuel-motorer i 20DF-serien samt et batteri-baseret genset. Fordelen ved Wärtsiläs nye motorer er, at de er designet specielt til LNG, med heavy fuel-olie (MGO/HFO) som alternativ – og ikke som tidligere omvendt. Det har bl.a. medvirket til at reducere den problematiske drivhusgas metan i udstødningen.

Flere aspekter af projektet:

Danske Færger modvirker metan-problematikken yderligere ved at anvende LNG i et elbaseret hybridsystem. Det sikrer, at motorerne, på trods af en kompleks sejladsprofil, konstant køres på deres optimale output. Dermed er forbrændingen således også optimal. Noget, der dels reducerer metanindholdet i udstødsgassen, og som dels øger energieffektiviteten med op til 12 pct.

Det var netop de meget varierede fart- og dermed kilowatt-behov under den 45 minutters overfart på Langelandsbælt, som oprindeligt fik Danske Færger til at vælge et mere fleksibelt dieselelektrisk maskineri i stedet for et konventionelt dieselmekanisk. Samtidigt vil den allerede tilstedeværende fleksibilitet blive øget med det batteri-baserede genset, der er i stand til at give et hurtigere boost af energi end et konventionelt genset.

Bunkringen af LNG skal foregå i de seks timer, hver færge lægger op for natten. Samtidigt lægger projektet op til, at færgernes batteripakke ligeledes kan bunkre om natten – vel at mærke afgiftsfritaget landstrøm. Projektet er støttet og gennemført i samarbejde med Miljøstyrelsen.

FAKTA
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02