23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Netværk skabes og aftaler underskrives

EKSPORT: SMM-messen i Hamborg er en international maritim messe, hvor danske virksomheder har mulighed for at vise sig frem, skabe nye kontakter og pleje sit netværk.
Med virksomheder fra 67 lande og over 50.000 besøgende kan man roligt konstatere, at man på den kommende SMM-messe har mulighed for at vise sin virksomhed frem til det globale marked. Det er ifølge Business Sector Manager ved Danish Marine Group Mark Lerche netop én af ekstraordinære muligheder, der ligger i at deltage i SMM-messen.

Danish Marine Group, der er en del af eksportforeningen er under SMM-messen ansvarlig for hele den danske nationalpavillon, hvor der vil være omkring 100 danske virksomheder til stede. Danish Marine Group bærer generelt ansvaret for branding af den det maritime Danmarks leveringsindustri ude i verden. Derfor glæder man sig også over de muligheder, der ligger i messen.

”Der er mange muligheder. Overordnet er messen en mulighed for den enkelte virksom for at profilere sig på både det tyske, men også globale marked. Samtidig er messen af en sådan størrelse, at man har mulighed for at møde alle mennesker et sted, samle en masse møder og vedligeholde sit netværk ved samme lejlighed,” siger Mark Lerche.

Han fremhæver samtidig, at der er nogle åbenlyse geografiske fordele ved, at man ikke skal længere væk end til Hamborg for at deltage:

”Det er en god mulighed for mindre virksomheder til at vise sig frem. Det er klart, at der er færre udfordringer i at rejse til Hamborg end for eksempel Japan. Det gode ved SMM-messen er så, at både japanerne, kineserne og resten af verden dukker op, så her er der altså mulighed for at blive set og præsentere sit produkt,” siger Mark Lerche.

Danmarks gode omdømme

På en international messe har man som dansk virksomhed også mulighed for at nyde godt af det positive omdømme, som man i udlandet forbinder med Det Blå Danmark. Det er ifølge Mark Lerche også noget, som man fra Danish Marine Group gør noget ud af at pleje.

”Det er klart, at vi i det store udland nyder godt af vores positive renommé, som i høj grad udspringer af vores shippingindustri. Men det smitter af på resten af de danske virksomheder. Man forbinder danske virksomheder med kvalitet og innovation og som en japansk kunde sagde til mig – så er danskere til at stole på,” fortæller Mark Lerche.

På messen har man således sin helt egen hal til rådighed, hvor de knap 100 danske virksomheder vil være at finde. Her vil virksomhederne have mulighed for at invitere inden for i en lille restaurant, hvor man mere uformelt kan snakke med mulige samarbejdspartnere over en kop kaffe eller et stykke smørrebrød. Herudover har man engageret både kinesisk og japansk talende tolke, så der er mulighed for at komme i dialog med så mange som man ønsker det. Og det kan meget vel være den ekstra detalje, der kan betyde, at man får aftalen hjem.

”Vi har et eksempel fra Hoyer Motors, der lykkedes at få en japansk aftale. Det japanske marked er ellers svært at komme ind på, men fordi de blev ved med at vise sig frem og til sidst endda i Japan, så var det svært at overse, at man var en seriøs og global virksomhed. Så selvom det det ikke foregik direkte på SMM-messen, så er det et udtryk for vigtigheden i at vise sig frem,” konstaterer Mark Lerche.


FAKTA SMM 2014

  • Det er 26. gang, at SMM-messen finder sted i Hamborg.
  • Danish Marine Group holder under messen til i hal B1, hvor de danske virksomheder har omkring 2.000 kvadratmeter til rådighed.
  • Udover de mange stande vil der også være en konferencedel under messen, som man har kaldt for "innovation" i år. Overordnet vil man i løbet af SMM behandle emnerne: "Finansiering", "på den grønne kurs", "maritim sikkerhed og forvar", "offshore olie, gas og vindenergi" samt "rekruttering".
  • Det forventes, at Danmark har 110 virksomheder med til messen, hvoraf de 92 har valgt at være under den danske nationale pavillon.
Du kan se hvilke danske virksomheder, der deltagere på eksportforeningens hjemmeside

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web02