23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Havarikommissionen: ”Et under der var containere tilbage”

SØULYKKE: Kapacitetsoptimering af Svendborg Mærsk var ikke en afgørende faktor for søulykken, siger Havarikommissionens undersøgelseschef og Maersk Lines chef for sikkerhedsafdelingen til Søfart.
De tekniske forhold på containerskibet Svendborg Mærsk havde en meget lille andel i tabet af 517 container i februar. Sådan lyder den uddybende forklaring fra havarikommissionens undersøgelseschef Øssur Jarleivson Hilduberg.

Svendborg Mærsk var det 14. skib af i alt 16 Maersk Line skibe optimeret til at håndtere en kapacitetsforøgelse på 3.000 tyvefodscontainere ved blandt andet at hæve broen på skibet med otte meter og dermed gøre det muligt at have yderligere to til tre ekstra lag af containere. En optimering som ifølge Havarikomissionens rapport kan svække skibets robusthed i at holde på lasten.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04