23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere færger – færre ansatte

De nye elfærger kan sejle hurtigere og vil øge fleksibiliteten i kapaciteten fra fem til mellem 30 og 40 pct. Samtidigt kan kommunens personaleomkostninger mindskes.
Green Ferry Vision forholder sig ikke til det lokalpolitisk sprængfarlige emne om, hvilke ruter der i fremtiden skal indgå i færgebetjeningen af Ærø. Det er alene en politisk beslutning. Men projektet har foretaget beregningerne på fire forskellige ruteoplæg: Søby-Fynshav/Faaborg, Ærøskøbing-Svendborg, Ærøskøbing-Rantzausminde/Vesterrøn/Lehnskov samt Marstal-Rudkøbing. Projektet peger dog på de indlysende fordele, der er ved, at flere færger kan dele de samme havneanlæg.

Generelt skal de nye færgers optimerede skrog gøre det muligt at sejle hurtigere end i dag. Hvor meget tid, der kan spares på de specifikke ruter, afhænger ikke mindst af vanddybder undervejs. Ruten med mest vand er den mellem Søby og Fynshav, hvor der kan spares 20 minutter, mens der på Ærøskøbing-Svendborg ville kunne spares 10 minutter.

Den mindskede overfartstid og øgningen fra tre til fire færger vil samtidigt også skabe bedre mulighed for at variere kapaciteten efter behovet. I dag kan kapaciteten varieres med fem pct., mens det foreslåede setup ville kunne varieres mellem 30 og 40 pct.

Den kortere overfartstid gør det ifølge Green Ferry Vision oplagt at droppe den bemandede cateringservice, der er til stede på de nuværende færger. Det, sammen med at der med kun to gange 750 kW fremdrift om bord i hver færge kan gives dispensation til ikke at have en maskinmester om bord, kan bringe færgernes grundbesætning helt ned på tre (to, hvis der er under 100 passagerer med). Dermed ville de fire færger i gennemsnit have 12 mand ude at sejle, mens de nuværende tre konventionelle færger i gennemsnit har 15 mand tørnet til.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.47|