Faaborg Værfts nybygning Sjövägen ankom forrige uge til Stockholm, hvor rederen, Rederi AB Ballerina, har kontrakt med det offentlige trafikselskab SL om betjeningen af et passager-pendlerrutenetværk i den inderste, bynære del af Stockholms Skærgård.
Sjövägens batterikapacitet er valgt ud fra en driftsprofil, hvor der lades to gange i døgnet. Fartøjet skal således kunne opereres intensivt i myldretiden i morgen- og eftermiddagstimerne, mens driftsintensiteten midt på dagen giver mulighed for at supplere hovedladningen om natten i op til to timer under en middagspause. I den resterede tid supplerer Sjövägen enten rederiets øvrige fartøjer eller anvendes til tur- og charterformål.
Rederi AB Ballerinas adm. dir., Joakim Nyström, fortæller til Søfart, at meromkostningen ved at bygge et eldrevet fartøj, sammenlignet med et konventionelt diesel-drevet, er dækket ind i den koncessionsydelse, rederiet får i kontrakten med SL.
”Der er tale om et forsøgsprojekt, hvor et eldrevet fartøj skal testes i almindelig drift i lokaltrafikken frem til udgangen af 2015. Herefter skal politikerne i Stockholms-regionen afgøre, i hvilket omfang eldrift yderligere skal udbredes i den offentlige trafik,” forklarer Joakim Nyström. Med den nuværende batteriteknologi, der aktuelt for Sjövägen begrænser dens aktionsradius svarende til energien fra kun 100 liter dieselolie, er der dog, ifølge Joakim Nyström, store dele af trafikken i skærgården, der ikke ville kunne anvende eldrevne skibe foreløbig.
Den offentlige støtte betyder ifølge Joakim Nyström endvidere, at afgiften til den landstrøm, Sjövägen skal tappe, er dækket ind i rederiets økonomiske kalkule bag nybygningen. Fartøjer mindre end 400 BT er nemlig i Sverige, i lighed med Danmark, der har annekteret dele af den svenske lovgivning på området, ikke indbefattet af afgiftsfritagelsen, mens marinediesel til erhvervsfartøjer er afgiftsfritaget.