Den svenske nybygning Sjövägen fra Faaborg Værft er designet til under alle almindelige driftssituationer at sejle som 100 pct. elfærge. På den baggrund er forventningerne til den unikke danske nybygning store hos både værft og designer.
”Når man ser sig rundt i de mange store bynære europæiske havne, er der ikke tvivl om, at der ligger en potentiel efterspørgsel på den her type af miljørigtige passagerfartøjer i de kommende år. Når Sjövägen er velindsat i Stockholm, vil vi klart gå ud og markedsføre os inden for det felt,” siger Jan Mortensen, adm. dir. hos Faaborg Værft, til Søfart.
Han suppleres af skibsingeniør Tomas Valling fra Principia North, som har designet Sjövägen: ”Det betyder meget både for værftet og for os designere at have en fysisk reference sejlende rundt. Vi kan nu gå ud og sige til vores kunde, at de bare skal tage til Stockholm for at se, at eldrevne skibe i lokaltrafikken faktisk fungerer i praksis,” siger Tomas Valling.
Faaborg Værft er med leveringen af passager-pendlerfartøjet Sjövägen til den kollektive trafik i Stockholm med helt fremme på el-færgefronten. I hvert fald i et europæisk perspektiv, hvor værftet sniger sig ind foran norske Fjellstand, som lige nu bygger på den 100 pct. eldrevne katamaran-bilfærge ZeroCat 120, som næste år skal indsættes mellem Lavik og Oppedal i Norge for rederiet Norled.
Herhjemme sejler Canal Tours rundt i de københavnske kanaler med den 100 pct. eldrevne Den Grimme Ælling, men her er der tale om en ombygning fra diesel til eldrift. I Skotland sejler CMAL også rundt på el på en af rederiets korte regionale ruter. Men i Skotland, som herhjemme på Scandlines’ Femern-rute, er der tale om hybriddrift. Altså maskinerier, hvor en batteripakke gør det ud for et eller flere dieseldrevne gensets i et i øvrigt traditionelt dieselelektrisk maskineri.
Læs også:
”Når man ser sig rundt i de mange store bynære europæiske havne, er der ikke tvivl om, at der ligger en potentiel efterspørgsel på den her type af miljørigtige passagerfartøjer i de kommende år. Når Sjövägen er velindsat i Stockholm, vil vi klart gå ud og markedsføre os inden for det felt,” siger Jan Mortensen, adm. dir. hos Faaborg Værft, til Søfart.
Han suppleres af skibsingeniør Tomas Valling fra Principia North, som har designet Sjövägen: ”Det betyder meget både for værftet og for os designere at have en fysisk reference sejlende rundt. Vi kan nu gå ud og sige til vores kunde, at de bare skal tage til Stockholm for at se, at eldrevne skibe i lokaltrafikken faktisk fungerer i praksis,” siger Tomas Valling.
Faaborg Værft er med leveringen af passager-pendlerfartøjet Sjövägen til den kollektive trafik i Stockholm med helt fremme på el-færgefronten. I hvert fald i et europæisk perspektiv, hvor værftet sniger sig ind foran norske Fjellstand, som lige nu bygger på den 100 pct. eldrevne katamaran-bilfærge ZeroCat 120, som næste år skal indsættes mellem Lavik og Oppedal i Norge for rederiet Norled.
Herhjemme sejler Canal Tours rundt i de københavnske kanaler med den 100 pct. eldrevne Den Grimme Ælling, men her er der tale om en ombygning fra diesel til eldrift. I Skotland sejler CMAL også rundt på el på en af rederiets korte regionale ruter. Men i Skotland, som herhjemme på Scandlines’ Femern-rute, er der tale om hybriddrift. Altså maskinerier, hvor en batteripakke gør det ud for et eller flere dieseldrevne gensets i et i øvrigt traditionelt dieselelektrisk maskineri.
Læs også: