23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Første ECO-nybygning i skibssegmentet

Neddroslet totakter, lavere omdrejninger til en større propeller og et optimeret skrog gør Terntanks LNG-drevne nybygninger energieffektive.
Når den første af Terntanks fire nybygninger leveres i februar 2016, bliver den ikke alene verdens første nybyggede LNG-drevne produkt- og kemikalietankskib. Skibet bliver samtidigt også sejlende testplatform for Wärtsiläs første lavtryks totakts RT-flex50Dual Fuel-hovedmotor.

Rollen som testplatform, under projektnavnet ”Baltic2Solution”, har sikret Terntank EU-støtte via den svenske rederiforenings såkaldte ZVT-program, der er et bindeled mellem medlemmerne og EU's forskellige miljø-rettede TEN-T-programmer på transportområdet.

Wärtsiläs nye hovedmotor udgør sammen med propelleren og skroget de særlige features, som for første gang skaber et såkaldt ECO-designet skib i segmentet for de mindre tankskibe. Flere af de store asiatiske værfter har i de senere år præsenteret ECO-standarddesigns til de større MR- og panamax-segmenter i tankskibsfarten.

RT-flex50DF’en har potentielt et output på 9.000 kW, men er neddroslet til kun 4.000 kW og er dermed outputmæssigt på niveau med de medium speed-hovedmotorer, som ellers er normen i skibssegmentet. Fordelen ved anvendelsen af totakt, i stedet for firetakt, er en generelt bedre udnyttelse af bunkeren i kombination med lavere omdrejninger. Neddroslingen sænker ydermere antallet af omdrejninger til kun 92 rpm, hvilket sikrer mulighed for anvendelse af en større propeller. Noget, som ligeledes bidrager til en bedre udnyttelse af energien.

Ud over fremdrivningen spiller et meget optimeret skrogdesign også en afgørende rolle i ECO-designet. Terntank har udviklet skibsserien i samarbejde med Rolls-Royce Marine i Norge, der tidligere (under andet navn) også stod for udviklingen af Terntanks fire 15.000-tonnere fra Shanghai Edward Shipbuilding fra starten af nullerne. AVIC Dingheng Shipbuilding, der skal bygge de fire nye ECO-15.000-tonnere, har bl.a. en større serie af avancerede gastank- og gasfeederskibe på referencelisten til hollandske Anthony Veder, som er fast samarbejdspartner med Skangass i Norge.

FAKTA: Hovedmål for de nye LNG-drevne tankskibe
Længde o.a.: 147 m
Længde b.p.: 143,5 m
Bredde: 22,4 m
T.dv.: 15.000
BT: 11.374
BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|instance-web04