Det norske værft Fjellstrand navngiver i dag en verdenssensation inden for færgefart; verdens første nybyggede 100 pct. eldrevne bil- og passagerfærge. Den 120 biler og 360 passagerers store aluminiumskatamaran har hidtil været omtalt under projektnavnet ZeroCat 120.
Navnet refererer bl.a. til elfærgens 100 pct. emissionsneutrale drift, så længe den anvender strøm produceret fra Norges vandkraftværker. Men i dag får den sensationelle nybygning sit blivende navn, Ampere. Det sker ved et større arrangement i eftermiddag på værftet, som ligger i Hardangerfjorden i nærheden af Bergen, oplyser Fjellstrand-værftet til Søfart.
Ampere ventes leveret til rederiet Norled ved udgangen af denne måned. Herefter skal den banebrydende nye færge gennemtestes frem til årsskiftet, hvor den indsættes på hovedvej E39 som bindeled mellem Lavik og Oppedal over Sognefjorden små 100 kilometer nord for Bergen. Her skal færgen foretage 17 daglige overfarter i hver retning med kun 10 minutters havneanløb.
Målet med designet har været at skabe en så energieffektiv færge som muligt. Dermed har det været muligt at minimere størrelsen på batteripakken, der er den tungeste enkelte komponent på færgen. Anvendelse af aluminium, der er tre gange lettere end stål, og en række yderligere energieffektiviserende tiltag gør, at Ampere kan klare sig med kun 800 kW fremdrift i forhold til de 1.500 kW, rutens eksisterende konventionelle færge med den samme kapacitet har i dag.
Overgangen til ren eldrift fra grønt produceret el ventes at ville give en årlig reduktion af CO2 på 570 tons og en 15 tons reduktion af nitrogen på ruten.
Fokus på vægt
Det minimerede batteri går dog i væsentlig grad ud over færgens aktionsradius. Derfor repræsenterer ZeroCat 120-projektet ligeledes en banebrydende udvikling inden for boosted opladning. Ampere vil således kunne oplade tilstrækkeligt på de bare ti minutter, den opholder sig i færgelejerne mellem hver overfart. Fjellstrand har udviklet færgens batterifremdrift og opladning i samarbejde med Siemens, som i dansk sammenhæng bl.a. er en væsentlig del af Scandlines´ satsning på batteribaseret hybrid-drift på Rødby- og Gedserruterne.
Fjellstrand vurderer, at Ampere skal anvende 155 kWh på en enkelt overfart ved 11 knob eller 201 kWh med 13 knobs fart. Et fuldt dagligt forbrug vil blive på 6.300 kWh. Det lithium-polymer-baserede batteri har en kapacitet er på 1.000 kWh, modsvaret af en 1.000 kW kapacitet på opladningsanlægget. Den store, krævende opladningsspænding har betydet, at det lokale landbaserede højspændingsnet har måttet opgraderes forud for indsættelsen af færgen.
Ud over vægten er megen af energieffektiviteten hentet på selve fremdriften. Den dobbeltendede katamaran har en Azipull-propeller i hver ende af de to skrog. Rolls-Royce Marine, der har leveret propellerpakken, har optimeret fremdriften ved at anvende propellere, der kan gå i fuld ”feather-position”. Altså sætter bladene i en fuldt neutral position på de to forreste thrustere, som på skift ikke anvendes under overfart, hvorved de kun i minimal grad påvirker hydrodynamikken negativt.
Endelig har Rolls-Royce Marine anvendt en ekstra stor propellerdiameter, hvilket gør, at der kan overføres større motorkraft ved lavere omdrejninger – altså en bedre energiudnyttelse. Ampere anvender i udstrakt grad også LED-baseret belysning og lanterneføring.
Den banebrydende nye færge har vundet priser under både årets SMM-messe i Hamborg og under sidste års Nor-Shipping i Norge.
Navnet refererer bl.a. til elfærgens 100 pct. emissionsneutrale drift, så længe den anvender strøm produceret fra Norges vandkraftværker. Men i dag får den sensationelle nybygning sit blivende navn, Ampere. Det sker ved et større arrangement i eftermiddag på værftet, som ligger i Hardangerfjorden i nærheden af Bergen, oplyser Fjellstrand-værftet til Søfart.
Ampere ventes leveret til rederiet Norled ved udgangen af denne måned. Herefter skal den banebrydende nye færge gennemtestes frem til årsskiftet, hvor den indsættes på hovedvej E39 som bindeled mellem Lavik og Oppedal over Sognefjorden små 100 kilometer nord for Bergen. Her skal færgen foretage 17 daglige overfarter i hver retning med kun 10 minutters havneanløb.
Målet med designet har været at skabe en så energieffektiv færge som muligt. Dermed har det været muligt at minimere størrelsen på batteripakken, der er den tungeste enkelte komponent på færgen. Anvendelse af aluminium, der er tre gange lettere end stål, og en række yderligere energieffektiviserende tiltag gør, at Ampere kan klare sig med kun 800 kW fremdrift i forhold til de 1.500 kW, rutens eksisterende konventionelle færge med den samme kapacitet har i dag.
Overgangen til ren eldrift fra grønt produceret el ventes at ville give en årlig reduktion af CO2 på 570 tons og en 15 tons reduktion af nitrogen på ruten.
Fokus på vægt
Det minimerede batteri går dog i væsentlig grad ud over færgens aktionsradius. Derfor repræsenterer ZeroCat 120-projektet ligeledes en banebrydende udvikling inden for boosted opladning. Ampere vil således kunne oplade tilstrækkeligt på de bare ti minutter, den opholder sig i færgelejerne mellem hver overfart. Fjellstrand har udviklet færgens batterifremdrift og opladning i samarbejde med Siemens, som i dansk sammenhæng bl.a. er en væsentlig del af Scandlines´ satsning på batteribaseret hybrid-drift på Rødby- og Gedserruterne.
Fjellstrand vurderer, at Ampere skal anvende 155 kWh på en enkelt overfart ved 11 knob eller 201 kWh med 13 knobs fart. Et fuldt dagligt forbrug vil blive på 6.300 kWh. Det lithium-polymer-baserede batteri har en kapacitet er på 1.000 kWh, modsvaret af en 1.000 kW kapacitet på opladningsanlægget. Den store, krævende opladningsspænding har betydet, at det lokale landbaserede højspændingsnet har måttet opgraderes forud for indsættelsen af færgen.
Ud over vægten er megen af energieffektiviteten hentet på selve fremdriften. Den dobbeltendede katamaran har en Azipull-propeller i hver ende af de to skrog. Rolls-Royce Marine, der har leveret propellerpakken, har optimeret fremdriften ved at anvende propellere, der kan gå i fuld ”feather-position”. Altså sætter bladene i en fuldt neutral position på de to forreste thrustere, som på skift ikke anvendes under overfart, hvorved de kun i minimal grad påvirker hydrodynamikken negativt.
Endelig har Rolls-Royce Marine anvendt en ekstra stor propellerdiameter, hvilket gør, at der kan overføres større motorkraft ved lavere omdrejninger – altså en bedre energiudnyttelse. Ampere anvender i udstrakt grad også LED-baseret belysning og lanterneføring.
Den banebrydende nye færge har vundet priser under både årets SMM-messe i Hamborg og under sidste års Nor-Shipping i Norge.