23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hybrid-færger med scrubbere

De fra starten af ret komplekse færger retrofittes med samme hybridsystemer, som har vist sig at fungere godt på Rødby-ruten.
Det oprindeligt meget optimerede skrog og komplekse dieselelektriske maskineri, der driver to wingthrustere og en centerpropeller, bevares i det ellers meget omfattende ombygningsprojekt af P+S Werften #502 og #503, der lige nu finder sted på Fayard. Skrog- og fremdrivningskonfigurationen giver fra starten en 25 pct. energibesparelse på den sejladsmæssigt relativt komplicerede Gedser-Rostockrute i forhold til rutens nuværende færger.



Scandlines benytter imidlertid nu den lange omvej til en endelig færdiggørelse af færgerne til at øge deres energieffektivitet yderligere. Det sker ved at gøre det dieselelektriske system hybridt. Altså ved at udskifte et af de fem gensets med en batteripakke. Noget som Scandlines allerede, med stor succes, har gjort i samarbejde med Siemens på rederiets færger på Rødby-Puttgardenruten. Scandlines’ project manager, Lars Jordt, forklarer, at hybridsystemet er teknisk lig med det på Rødby-færgerne, men at det operationelt vil blive anvendt anderledes.



”Vi kan gå fra at skulle anvende to motorer under anløb til kun at anvende én med batteriet som backup ved blackout. Vi kan så enten lade på batteriet under overfarten eller trække på det ved forsinkelser – og så ellers bruge det som boost, når vi skal accelerere ud fra Gedser. Boostet er øjeblikkeligt, mens en dieselmotor skal have 45 sekunder til at komme op i last,” forklarer han.



Da Scandlines sidste år måtte opgive at kontrahere nybygninger til Gedser-ruten i Finland, blev rederiets planer om at anvende LNG mellem Gedser og Rostock samtidigt også foreløbigt skrinlagt. Derfor retrofittes de resterende fire motorer med scrubbere, så #502 og #503 kan anvende heavyfuel, når de indsættes næste år, hvor de skærpede ECA-grænseværdier for svovl i skibes udstødsgas er indført i bl.a. Østersøen. Skibene var oprindeligt designet så de på et senere tidspunkt ville kunne ombygges til LNG-drift, denne mulighed er bibeholdt. En eventuel ombygning til LNG-drift ville dog forsinke færdiggørelsesprocessen, hvorfor dette ikke er aktuelt i øjeblikket.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11