Klassificering gør en forskel
Klassificering er et centralt omdrejningspunkt for at kunne servicere kunderne ordentligt.
En del af Hoyer Motors’ salgsstrategi er en stærk teknisk organisation, og virksomheden oplever en øget efterspørgsel efter klassificeringer, fordi man får flere og flere kunder i den maritime industri. Hoyer Motors har investeret i et nyt testcenter i tilknytning til hovedkontoret i Kina for at optimere klasningsprocessen og styrke relationerne til klasseselskaberne i Asien. Finnen Tuomas Bejstrup-Jäppinen har det daglige ansvar for klassificering af mange af virksomhedens motorer og er Hoyer Motors’ kontaktperson hos klassificeringsselskaberne. ”Det er nødvendigt at have de rette klassifikationer, og det er nødvendigt at have et tæt samarbejde med forskellige virksomheder og myndigheder, for man kan ikke servicere kunderne ordentligt uden at foretage en grundig undersøgelse af kundernes behov,” siger han. Hoyer Motors forsøger at differentiere sig fra konkurrenterne gennem en øget fleksibilitet. Virksomheder i marineindustrien kan have behov for specialløsninger til et projekt, men har samtidig brug for en standardproduktion. Derfor gælder det om både at kunne servicere til små specialprojekter, men også at levere til faste serieproduktioner. Det kræver, at man har styr på de ofte komplicerede godkendelsesprocedurer. Tuomas Bejstrup-Jäppinen samarbejder med salgsafdelingerne i både Europa og Asien, hvor der sidder sælgere i hver afdeling med kendskab til klassificering. Det handler om at sprede virksomhedens specialviden, så det hele ikke afhænger af en enkelt specialists indsats. Han arbejder desuden tæt sammen med lageret og hele den tekniske afdeling, som har ansvaret for typegodkendelser. ”Klassificering er centralt for os. Kunderne synes mere og mere tilbøjelige til at tage imod vores særlige service på det her område, fordi det fylder så meget i branchen,” siger Tuomas Bejstrup-Jäppinen.