En 40-årig med en stærk pionerånd
VINDERKULTUR: Succesen i Hoyer Motors skyldes i høj grad en stærk vinderkultur, mener marketing manager Jonas Løgstrup Hansen.
En elektromotor er et forholdsvist simpelt produkt, som mange virksomheder er i stand til at levere, derfor må der andre parametre til for at kunne slå et relativt ukendt mærke fast som brand i Tyskland, Danmark, Polen, Norge, Sverige, Kina, Japan og Sydkorea. Hoyer blev etableret i 1974, men efter 40 år er appetitten på større markedsandele stadig intakt, og det præger i høj grad atmosfæren i huset. ”Vi har en ånd i huset, der gør, at vi hele tiden bevæger os fremad. Hvis man ikke har den ånd, vil man aldrig finde sig til rette her. Man kan bedst genkende en Hoyer-medarbejder på, at han altid er sulten,” siger marketing manager Jonas Løgstrup Hansen. ”Der er ikke nogen her, der får lov til at sige, at det, vi har opnået indtil nu, er godt nok. Vi er ikke bange for at gå og sige, at det går godt, og vi er ikke bange for at sige internt, at vi gør et godt stykke arbejde,” siger han. ”Vi har altid været drevet af tørst efter mere. I Danmark er vi en af de større spillere i kamp med få store konkurrenter, men på den internationale scene er vi stadigvæk ret små i forhold til mange af vores konkurrenter. Til gengæld har vi lettere ved at omstille os og ved at imødekomme specialkrav fra enkelte kunder,” forklarer marketing manager Jonas Løgstrup Hansen. ”Vi har den attitude, at vi ikke er bange for at gøre opmærksom på os selv. Vi har en strategi om synlighed i markedet, personlige relationer, service, fleksibilitet, dokumentation etc. Det skal sikre, at vi bliver den foretrukne leverandør til marinen. Vi er rigtig gode til at sætte os ind i, hvilken virksomhed vi handler med. Vi forsøger at forstå, hvordan vi kan komme til at gøre en forskel ud over det, at vi kan sælge en god motor til en god pris.” ”Vores produkt skal leve op til nogle kvalitetsmæssige krav, vi skal have konkurrencedygtige priser, men når alle parametre er på plads, fokuserer vi nærmest mere på service, end vi fokuserer på produktet,” siger Jonas Løgstrup Hansen. Drømmen er at blive marinemarkedets foretrukne produkt, men hos Hoyer ved man godt, at den vision nok aldrig nogensinde går i opfyldelse. ”Vi er oppe imod nogle brands, som højest sandsynligt aldrig bliver vippet af pinden. Men vi vil give dem kamp til stregen og arbejde videre på at blive synonyme med det, de maritime kunder efterspørger.”