23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS-konkurrent flytter Østersø-kapacitet sydpå

SHORT SEA: Finnlines sender yderligere ro/pax-tonnage sydpå som følge af overkapacitet i Østersøen to måneder før de skærpede ECA-regler.
DFDS’ konkurrent Finnlines på short sea-markedet i Østersøen har solgt en af rederiets ro/pax-færger på Østersøen. Det Grimaldi-ejede finske rederi begrunder salget med overkapacitet i markedet.



Den solgte ro/pax-færge er blandt Finnlines’ ældre del af flåden, som ikke indgår i rederiets scrubber-program forud for de kommende skærpede ECA-svovlgrænser i Østersøen fra årsskiftet.  



Samtidig med salget af Østersø-færgen Finnhansa, der er fra fra 1994, har moderselskabet Grimaldi endvidere solgt ro/pax-færgen Euroferry Brindisi fra 1996. Mens Finnhansa er afhændet internt til Grimaldis short sea-netværk uden for ECA-zonen i Middehavet, er Euroferry Brindisi solgt af moderselskabet til en unavngivet tredjepart.



Euroferry Brindisi hed tidligere Finnarrow og blev i sommeren 2013 flyttet fra Østersømarkedet til en rute mellem Brindisi - Igoumenitsa og Patras.



Finnlines meddelte endvidere i går, at rederiet deltager som potentiel køber af færgerederiet Polferries. Der er tale om en genåbnet privatiseringsproces af det statsejede polske rederi. DFDS har tidligere udvist interesse for Polferries, men har ikke udmeldt, at det danske rederi er blandt de interesserede bydere i den aktuelle salgsproces.



Læs også:


BREAKING
{{ article.headline }}
0.125