Maersk Supply Service fortsætter frasalget af skibe som en del af rederiets bebudede flådefornyelsesprogram og ændrede strategiske fokus. Således erfarer Søfart, at kabellæggeren- og ROV-fartøjet Mærsk Responder er solgt til kinesiske interesser. Ifølge Søfarts oplysninger overtages Mærsk Responder, der lige nu ligger i Thyborøn, formelt af de nye ejere 1. december.
Salget af den danskflagede Mærsk Responder er det seneste i rækken af frasalg af ældre tonnage. Mærsk Responder er dog det hidtil yngste, leveret fra Volkswerft i Tyskland i 2000, der afhændes. De seneste frasalg er sket i Husky-klassen af ankerhåndteringsfartøjer fra starten af 1980erne, CH-klassen fra midtfirserne samt F-klassen af supply-fartøjer fra starthalvfemserne.
Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram blev lanceret tidligere i år og har fokus på mere specialiserede skibe. Rederiet har bl.a. derfor kontraheret en serie af såkaldte subsea supply-enheder til levering gennem 2016 og 2017. Den generelle opdatering af flåden kommer dog også til at ske med en ny serie af ankerhåndteringsfartøjer. Denne seneste ordre til levering fra Kleven i Norge fra ultimo 2016 bringer rederiets samlede ordrebog op på 12 skibe.
Det har ikke været muligt at få bekræftet salget af Mærsk Responder hos Maersk Supply Service, som henviser til den såkaldte silent period, rederiet er underlagt op imod en forestående kvartalsrapport. Dermed er identiteten på den kinesiske køber heller ikke oplyst. Det er dog kun få uger siden, at Maersk Supply Service solgte supply-skibet Maersk Fetcher til et kinesisk selskab med relation til rederiet East Sunrise Group.
Læs også:
Salget af den danskflagede Mærsk Responder er det seneste i rækken af frasalg af ældre tonnage. Mærsk Responder er dog det hidtil yngste, leveret fra Volkswerft i Tyskland i 2000, der afhændes. De seneste frasalg er sket i Husky-klassen af ankerhåndteringsfartøjer fra starten af 1980erne, CH-klassen fra midtfirserne samt F-klassen af supply-fartøjer fra starthalvfemserne.
Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram blev lanceret tidligere i år og har fokus på mere specialiserede skibe. Rederiet har bl.a. derfor kontraheret en serie af såkaldte subsea supply-enheder til levering gennem 2016 og 2017. Den generelle opdatering af flåden kommer dog også til at ske med en ny serie af ankerhåndteringsfartøjer. Denne seneste ordre til levering fra Kleven i Norge fra ultimo 2016 bringer rederiets samlede ordrebog op på 12 skibe.
Det har ikke været muligt at få bekræftet salget af Mærsk Responder hos Maersk Supply Service, som henviser til den såkaldte silent period, rederiet er underlagt op imod en forestående kvartalsrapport. Dermed er identiteten på den kinesiske køber heller ikke oplyst. Det er dog kun få uger siden, at Maersk Supply Service solgte supply-skibet Maersk Fetcher til et kinesisk selskab med relation til rederiet East Sunrise Group.
Læs også: