Det seneste nordeuropæiske værftsopkøb har nu fået den endelige myndighedsgodkendelse. Dermed er den norske rederikoncern Siem Industries nu den formelle ejer af det tyske værft FSG (Flensburger Schiffbau-Gesellschaft).
Ejerskabet i den finansielt stærke norske offhore- og rederikoncern betyder, at det tyske værft nu kan fortsætte produktionen af de avancerede nybygninger, det er kendt for. Noget, FSG-værftet ellers på det seneste har haft problemer med som følge af manglende økonomisk styrke til at sikre de nødvendige bankgarantier til nybygningsprojekterne.
Tidligere på året blev det nødlidende koreansk-ejede finske værft STX Finland sikret ny finansiel styrke i et joint venture mellem det store privatejede tyske Meyer Werft og den finske stat. Dermed har to af de store nordeuropæiske nybygningsværfter, der har stor betydning for bl.a. danske underleverandører, nu fået arbejdsro.
FSG har pt. fire offshore-nybygninger i ordre (to af dem til Siem-koncernen), men er i dansk sammenhæng først og fremmest kendt for serier af ro/ro-skibe til DFDS og det Clipper-ejede Seatruck Ferries.
Læs også:
Ejerskabet i den finansielt stærke norske offhore- og rederikoncern betyder, at det tyske værft nu kan fortsætte produktionen af de avancerede nybygninger, det er kendt for. Noget, FSG-værftet ellers på det seneste har haft problemer med som følge af manglende økonomisk styrke til at sikre de nødvendige bankgarantier til nybygningsprojekterne.
Tidligere på året blev det nødlidende koreansk-ejede finske værft STX Finland sikret ny finansiel styrke i et joint venture mellem det store privatejede tyske Meyer Werft og den finske stat. Dermed har to af de store nordeuropæiske nybygningsværfter, der har stor betydning for bl.a. danske underleverandører, nu fået arbejdsro.
FSG har pt. fire offshore-nybygninger i ordre (to af dem til Siem-koncernen), men er i dansk sammenhæng først og fremmest kendt for serier af ro/ro-skibe til DFDS og det Clipper-ejede Seatruck Ferries.
Læs også: