23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmarks Rederiforening svarer igen på praktikkritik

UDDANNELSE: I denne uges udgave af Søfart udtaler tre maskinmesterskoler, at rederierne er for dårlige til at tage praktikanter. Vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Pia Voss, svarer her på kritikken.
”Når branchen fravælger praktikanter, så skyder de sig selv i foden.” 


Sådan lyder kritikken af rederierne fra Anders Hanberg Sørensen, rektor ved Aarhus Maskinmesterskole. 


Til gengæld slår vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Pia Voss, fast, at rederierne gør meget for at sikre sig praktikanter. Men siger samtidig, at man også er nødt til at prioritere.


”Den naturlige vej – og vores førsteprioritet – er at indgå maritime uddannelsesaftaler med unge, der ønsker at blive sejlende maskinmestre. Der indgås en uddannelsesaftale mellem rederiet og den unge, som har lagt sig fast på det maritime spor,” siger Pia Voss.
 
Hun fortæller samtidig, at de studerende, som fra starten af indgår aftaler med rederierne, også er sikret praktikplads. Rederierne har dermed sit primære fokus på disse, som man også i stort omfang rekruttere efter endt praktik. Når behovet er så stort som nu, tager rederierne også flere i praktik, men det er en anden proces, der starter, når det er studerende uden uddannelsesaftale, som kommer i praktik.
 
En behovstyret uddannelse
”Uddannelsesområdet er behovstyret. Aktuelt er der et øget behov for maskinmestre, der i øvrigt også er eftertragtede i andre brancher. Jeg tror også, at det i fremtiden vil være sådan, at rederierne prioriterer at indgå maritime uddannelsesaftaler med unge, der søger ind. Det er den klassiske måde at gøre det på,” siger Pia Voss.
 
Hun understreger samtidig, at man ikke er udelukket fra en praktikplads, hvis man i løbet af sin uddannelse finder ud af, at man gerne vil i praktik til søs. Når den studerende, som ikke er startet med en uddannelsesaftale skal i praktik, så er det dog nødvendigt med en anden type ansættelse.
 
”Derfor har vi ved vores seneste overenskomstfornyelse med Maskinmestrenes Forening aftalt nogle strukturtilpasninger, der gør, at der er et aftalegrundlag for, at rederierne kan tage studerende via denne vej – i slutningen af deres uddannelsesforløb – på nogenlunde samme vilkår, som de maritime elever,” forklarer Pia Voss.
 
Fremtiden
Når maskinmesterskolerne oplever, at deres elever har svært ved at komme i praktik til søs, er det derfor i høj grad et spørgsmål om, at man tager de elever ind, som tidligt har givet udtryk for interesse for det maritime. Og Pia Voss håber også, at der i fremtiden vil være elever, som tidligt finder interessen for branchen.
 
”Det kan være, at nogen ikke er afklaret fra starten af. Men vi har gjort og gør løbende rigtig meget for at gøre opmærksom på os selv. Det Blå Danmark har sammen med Maskinmesterforeningen afholdt en række såkaldte karrieredage på maskinmesterskolerne i 2013 og 2014 ved arrangementer på virksomheder, hvor vi har fortalt omkring 450 studerende om muligheden for at komme til søs."
 
Og selvom det kan virke svært for den studerende, som ikke fra starten vidste, at vedkommende gerne ville ud at sejle, så vil der i en periode som nu, hvor der er stor efterspørgsel opstå muligheder:
 
”Når der opstår yderligere behov, der er kvalificerede kandidater, op kapaciteten er til stede, så går man fra branchen gerne alternative veje, hvilket giver nogle nye muligheder for de maskinmesterelever, der oprindeligt havde forestillet sig en karriere i land,” konstaterer Pia Voss. 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.181