23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmarks største maritime grønne innovationsprojekt søsættes

UNDERLEVERANDØRER: Alt klart til stor fælles innovationsproces i Det Blå Danmark. Fem konkrete arbejdsgrupper lægger fra land ved årsskiftet med projekter, der skal være grønne og kommercielt gangbare.
”Det er lykkedes os at få etableret et rigtigt stærkt samfundspartnerskab, siden vi gik i gang tilbage i februar. Særligt glæder det mig, at der er et så vidtforgrenet netværk udi industrien,” siger programme manager for Blue INNOship, Magnus Gary, til Søfart.



Over de næste fire år vil mere end 40 virksomheder og organisationer samarbejde om at udvikle grønne og konkurrencedygtige løsninger gennem samfundspartnerskabet Blue INNOship.



Det er alt sammen blevet muligt med et tilsagn fra Innovationsfonden på 50 mio. kr. Dermed kan Det Blå Danmark nu søsætte det hidtil mest omfattende samarbejdsprojekt mellem den maritime industri, rederier, universiteter, GTS-institutter (kommercielle virksomheder med et almennyttigt formål) og myndigheder. Projektet til i alt 117 mio. kr. består af 14 grønne innovationsprojekter, som skal øge væksten og skabe arbejdspladser i den maritime industri.



Grønt og kommercielt




”To af de helt centrale kriterier for projekterne er dels, at de er ”grønne”, samtidigt med at de er kommercielt gangbare. Og dels, at der bydes ind med kompetencer – og ikke allerede eksisterende produkter. Derfor er der også foretaget fravalg af projekter undervejs. Men antallet af projekter er ikke afgørende. Det er det til gengæld, at vi når de mål, vi har sat,” siger Magnus Gary.



Samfundspartnerskabet drives af maritime virksomheder som Alfa Laval, A.P. Møller - Mærsk, Hempel, MAN Diesel & Turbo, OSK-ShipTech og Torm. Universitetsverdenen er repræsenteret ved Aalborg Universitet, Copenhagen Business School, Danmarks Tekniske Universitet og Syddansk Universitet. Endeligt er GTS-institutterne FORCE Technology, Teknologisk Institut samt Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut også med som centrale parter i projektet.



Anders Ørgaard er direktør for den rådgivende skibsingeniørvirksomhed OSK ShipTech med kontorer i Aarhus og København. Han ser klare fordele ved at deltage i det fælles innovationsprojekt.



Virksomhedsperspektiv




”En relativt lille virksomhed som vores løber let ind i en mur i forhold til at bringe ideer videre frem mod et egentligt projekt. Derfor er INNO interessant for os. Motivationen for os er at vise omverdenen, at vi er en innovativ virksomhed i forhold til de miljømæssige problemstillinger, som INNO har som omdrejningspunkt,” siger Anders Ørgaard til Søfart.



Konkret deltager OSK ShipTech med projektet TrailerCat, der kort fortalt skal udvikle en ny ro/ro-skibstype, som lastes og losses sideværts. Noget, der øger effektiviteten væsentligt, hvormed transportomkostningen per trailer sænkes, samtidigt med at der kan opnås store CO2-reduceringer på short sea-området.



Som fødselshjælper for samfundspartnerskabet nedsatte en bestyrelse bestående af Danske Maritime, Danmarks Rederiforening, Dansk Metal og Søfartsstyrelsen Det Blå INNO+ Sekretariat. Siden starten af året har sekretariatet arbejdet med at udbrede viden om INNO+ og om mulighederne ved initiativet, der har klare sammenhænge med vækstplanen for Det Blå Danmark.



Ud over parternes og Innovationsfondens finansiering er samfundspartnerskabet også støttet af Den Danske Maritime Fond.



FAKTA om Blue INNOship

Budget: 117 mio. kr.

Innovationsfondens investering: 50 mio. kr.

Varighed: 4 år



De fem arbejdsgrupper i Blue INNOship, der lægger fra land fra årsskiftet



Gruppe 1: Ship Design & Propeller Solutions (Leder: MAN Diesel & Turbo)



Tre projekter:

Dynamic Propeller Shaft Speed Control (A.P. Møller - Mærsk)

Controllable Pre-Swirl Fins  (MAN Diesel & Turbo)

TrailerCat (OSK-ShipTech)



Gruppe 2: Performance & Monitoring (Leder: FORCE Technology)



To projekter:

Vessel Performance Decision Support (Torm)

Monitoring & Performance (Syddansk Universitet)



Gruppe 3: Alternative Fuel Solutions (Leder: DTU)



Fire projekter:

Gas Valve Train (MAN Diesel & Turbo)

Multi Fuel Burner (Alfa Laval)

Reduction of methane from LNG in diesel engines (DTU)

Shore Based Small Scale LNG/LBG Liquefaction Units (DTU)



Gruppe 4: Emission Reduction Technologies (Leder: Alfa Laval)



Fire projekter:

Scrubbers – Controlling PM Emissions (Alfa Laval)

Slow Steaming Antifouling Paint (Hempel)

Encapsulated Biocides (Teknologisk Institut)

Selective Catalytic Reduction of NOx on Ships (DTU)



BREAKING
{{ article.headline }}
0.127