Joachim Lund har ved siden af sin maritime karriere, der startede hos SIMAC i 2002, også været en af Foreningen til Søfartens Fremmes ambassadører, hvor han holder foredrag om arbejdslivet som dual officer.
Hvad indebærer stillingen?
Som projektmedarbejder på Scandlines’ nye Gedser-Rostock-færger assisterer jeg vores Seniorkaptajn, Christian B. Jensen, i gruppen Deck and Safety.
Arbejdet består af tilsyn med vores to skræddersyede skibe til Gedser-Rostock-ruten, på værftet Fayard i Lindø Industripark. I gruppen er vi fire, som arbejder på den nautiske side, hvor vi tilser stålarbejde og malerarbejde. I øjeblikket arbejder vi tæt sammen med indkøbsafdelingen om kontrakter med underleverandørerne. Selvom byggeprocessen er nået langt, er der stadig tilpasninger og justeringer hele tiden. Siden Scandlines allerede ejer skibene, er nybygningsprocessen lidt speciel, derfor er vi den endelig beslutningstager. Dét stiller store krav til opsynet.
Jeg arbejder med større og mindre projekter i samarbejde med klassen, værftet, underleverandørerne og vores konsulentfirma Bloom + Voss Shipbuilding i Hamburg.
Som dualofficer får jeg selvfølgelig mange forskelligartede opgaver, jeg arbejder ofte på kryds og tværs af grupperne.
Var det en stilling, du selv søgte, eller blev du opfordret?
Jeg havde fået flere jobtilbud, derfor begyndte jeg at overveje min fremtidige karriere. Efter jeg havde holdt et foredrag om social ledelse til søs på MSSM, fik jeg en del tilbud. Derfor tog jeg springet og sagde min stilling som 1. mester op.
Jeg søgte en stilling som dualofficer hos Scandlines. Jeg blev kaldt til samtale på Fayard og så nogle meget spændende udfordringer og muligheder i jobbet.
Hvad forventer du af stillingen?
Jeg forventer, at jeg kan udvikle mine kompetencer og mit kendskab til hele nybygningsprocessen.
Allerede her i min fjerde uge får jeg en masse spændende udfordringer, en del af opgaverne kommer ad hoc, som byggeprocessen skrider frem. Det giver en alsidig arbejdsdag, og jeg ved ikke altid, hvilke opgaver jeg får i løbet af en dag, hvilket er utroligt motiverende.
Hvad forventer du at kunne bidrage med?
Med min baggrund som maskinmester, styrmand, dual officer og superintendent, har jeg blandt andet erfaringer med forhandlinger med leverandører, kunder og klassen. Jeg forventer, det kommer mig til fordel.
Jeg er udpræget teamplayer, og jeg er sikker på, at vi med det team Scandlines har sat på opgaven, får to rigtig gode færger, som både passer til opgaven, passagerne og besætningen.
FAKTA Joachim Lunds CV
2002 - 2010
Senior Dual Officersuddannelsen på SIMAC
2003 – 2007
Dual kadet hos A. P. Møller – Mærsk
2008 – 2010
Superintendent hos Spare Part Pepartment – MAN Diesel & Turbo
2007 – 2012
Dual officer på flere forskellige skibe hos A. P. Møller – Mærsk
2012 – 2014
Dual officer på flere forskellige skibe hos Esvagt
2014 – 2015
Projektmedarbejder i Scandlines’ site office på Fayard
2015 –
Dual officer hos Scandlines
Hvad indebærer stillingen?
Som projektmedarbejder på Scandlines’ nye Gedser-Rostock-færger assisterer jeg vores Seniorkaptajn, Christian B. Jensen, i gruppen Deck and Safety.
Arbejdet består af tilsyn med vores to skræddersyede skibe til Gedser-Rostock-ruten, på værftet Fayard i Lindø Industripark. I gruppen er vi fire, som arbejder på den nautiske side, hvor vi tilser stålarbejde og malerarbejde. I øjeblikket arbejder vi tæt sammen med indkøbsafdelingen om kontrakter med underleverandørerne. Selvom byggeprocessen er nået langt, er der stadig tilpasninger og justeringer hele tiden. Siden Scandlines allerede ejer skibene, er nybygningsprocessen lidt speciel, derfor er vi den endelig beslutningstager. Dét stiller store krav til opsynet.
Jeg arbejder med større og mindre projekter i samarbejde med klassen, værftet, underleverandørerne og vores konsulentfirma Bloom + Voss Shipbuilding i Hamburg.
Som dualofficer får jeg selvfølgelig mange forskelligartede opgaver, jeg arbejder ofte på kryds og tværs af grupperne.
Var det en stilling, du selv søgte, eller blev du opfordret?
Jeg havde fået flere jobtilbud, derfor begyndte jeg at overveje min fremtidige karriere. Efter jeg havde holdt et foredrag om social ledelse til søs på MSSM, fik jeg en del tilbud. Derfor tog jeg springet og sagde min stilling som 1. mester op.
Jeg søgte en stilling som dualofficer hos Scandlines. Jeg blev kaldt til samtale på Fayard og så nogle meget spændende udfordringer og muligheder i jobbet.
Hvad forventer du af stillingen?
Jeg forventer, at jeg kan udvikle mine kompetencer og mit kendskab til hele nybygningsprocessen.
Allerede her i min fjerde uge får jeg en masse spændende udfordringer, en del af opgaverne kommer ad hoc, som byggeprocessen skrider frem. Det giver en alsidig arbejdsdag, og jeg ved ikke altid, hvilke opgaver jeg får i løbet af en dag, hvilket er utroligt motiverende.
Hvad forventer du at kunne bidrage med?
Med min baggrund som maskinmester, styrmand, dual officer og superintendent, har jeg blandt andet erfaringer med forhandlinger med leverandører, kunder og klassen. Jeg forventer, det kommer mig til fordel.
Jeg er udpræget teamplayer, og jeg er sikker på, at vi med det team Scandlines har sat på opgaven, får to rigtig gode færger, som både passer til opgaven, passagerne og besætningen.
FAKTA Joachim Lunds CV
2002 - 2010
Senior Dual Officersuddannelsen på SIMAC
2003 – 2007
Dual kadet hos A. P. Møller – Mærsk
2008 – 2010
Superintendent hos Spare Part Pepartment – MAN Diesel & Turbo
2007 – 2012
Dual officer på flere forskellige skibe hos A. P. Møller – Mærsk
2012 – 2014
Dual officer på flere forskellige skibe hos Esvagt
2014 – 2015
Projektmedarbejder i Scandlines’ site office på Fayard
2015 –
Dual officer hos Scandlines