Danske OSK ShipTech har været en central partner i udviklingen af den nye store ro/pax-færge, Rederi AB Gotland i dag har offentliggjort kontraheringen af til den samfundsbegrundede betjening af øen Gotland. Færgen skal bygges ved Guangzhou Shipyard International i Kina til levering i 2017, når Rederi AB Gotland starter på en ny 10-årig koncessionsperiode.
Anders Ørgård, direktør i OSK ShipTech, oplyser til Søfart, at den danske rådgivende ingeniørvirksomhed har rådgivet værftets tegnestue gennem designprocessen af den LNG-drevne færgenybygning.
”Vi har bidraget til konceptudvikling og linje- og skrogoptimering. Flere af tingene i konceptet ville kunne spores tilbage til Green Ship of the Futures ro/pax-projekt,” forklarer Anders Ørgård.
Low emission-projekt
Projektet, Anders Ørgård henviser til, var det dansk-initierede Green Ship of the Futures low emission-projekt, der blev præsenteret sidste år. Målet med projektet var at foretage en simuleret energioptimering med udgangspunkt i en eksisterende ro/pax-færge og dens faktiske driftsprofil. Den valgte færge var netop en af de to eksisterende, såkaldte SF1500-færger, Rederi AB Gotland i dag opererer på Gotlands-ruterne.
Anders Ørgård må i forhold til kontrakten med værftet endnu ikke oplyse, i hvilket omfang de forskellige energioptimerede features, low emission-projektet præsenterede sidste år, bliver realiseret i nybygningen. Og han understreger, at der naturligt vil være en vis forskel i ambitionsniveauet mellem et rent innovationsprojekt og et reelt nybygningsprojekt.
Det ydre design af Rederi AB Gotlands nye færge får klare lighedspunkter med rederiets to eksisterende færger, Visby og Gotland fra 2003. Også de to færger var bygget af Guangzhou Shipyard International og var dansk-designede af den rådgivende skibsingeniørvirksomhed Knud E. Hansen.
Læs også:
Anders Ørgård, direktør i OSK ShipTech, oplyser til Søfart, at den danske rådgivende ingeniørvirksomhed har rådgivet værftets tegnestue gennem designprocessen af den LNG-drevne færgenybygning.
”Vi har bidraget til konceptudvikling og linje- og skrogoptimering. Flere af tingene i konceptet ville kunne spores tilbage til Green Ship of the Futures ro/pax-projekt,” forklarer Anders Ørgård.
Low emission-projekt
Projektet, Anders Ørgård henviser til, var det dansk-initierede Green Ship of the Futures low emission-projekt, der blev præsenteret sidste år. Målet med projektet var at foretage en simuleret energioptimering med udgangspunkt i en eksisterende ro/pax-færge og dens faktiske driftsprofil. Den valgte færge var netop en af de to eksisterende, såkaldte SF1500-færger, Rederi AB Gotland i dag opererer på Gotlands-ruterne.
Anders Ørgård må i forhold til kontrakten med værftet endnu ikke oplyse, i hvilket omfang de forskellige energioptimerede features, low emission-projektet præsenterede sidste år, bliver realiseret i nybygningen. Og han understreger, at der naturligt vil være en vis forskel i ambitionsniveauet mellem et rent innovationsprojekt og et reelt nybygningsprojekt.
Det ydre design af Rederi AB Gotlands nye færge får klare lighedspunkter med rederiets to eksisterende færger, Visby og Gotland fra 2003. Også de to færger var bygget af Guangzhou Shipyard International og var dansk-designede af den rådgivende skibsingeniørvirksomhed Knud E. Hansen.
Læs også: