23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stena Line klar med metanol-færge tidligt næste år

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Forsøgsprojekt fra Frederikshavn-Gøteborgruten med metanol videreføres nu i storskala på Tysklandsfærge. Dermed bliver Stena Line frontløbere med reel anvendelse af metanol som alternativ bunker.
Svenske Stena Line, der er en af verdens største ro/pax-operatører, vælger nu for alvor retning i valget af alternative drivmidler, der opfylder nye skærpede ECA-emissionsgrænser for svovl fra årsskiftet i de nordeuropæiske havområder, rederiets forretning er centreret i. Stena Line vil således allerede fra starten af 2015 anvende metanol som bunker på ro/pax-færgen 'Stena Germanica', der sejler på ruten mellem Gøteborg og Kiel.

Den 240 meter lange og godt 44.000 BT store 'Stena Germanica' skal have ombygget maskineriet fra heavy fuel-drift til metanol-drift ved Remontova-værftet i Polen med start i slutningen af januar næste år.

Læs også: Stena Line går målrettet ad metanol-vejen

Ombygningen baserer sig bl.a. på de erfaringer, Stena Line har opsamlet gennem 2014 på trailer- og jernbanefærgen 'Stena Scanrail', der sejler mellem Frederikshavn og Gøteborg. Den har fået indrettet et særligt testmaskinrum, hvor hjælpemotorer er blevet kørt på DME (dimetylæter – der er et stof udvundet af metanol) i et samarbejde, som også har involveret danske Haldor Topsøe, klassifikationsselskabet Lloyd’s Register, metanolleverandøren Methanex samt ikke mindst motorleverandøren Wärtsilä.

Flere af projektparterne er også involveret i den reelle implementering af metanolanvendelsen i stor skala.

Arbejder på flere fronter


”Vi er meget stolte over at kunne bidrage til udviklingen i vores branche. Vores fokus har altid været på innovation, som gavner både vores kunder og samfundet som helhed, og det her er et godt eksempel på, når de to formål mødes. Vi undersøger stadig nye bunkermuligheder for fremtiden, og at være de første i verden med at konvertere et stort skib til metanol-drift er et stort skridt mod bæredygtig transport. Et projekt, der kun har kunnet lykkes via et vellykket samarbejde mellem vores egen tekniske afdeling, Wärtsilä og Methanex,” siger Carl-Johan Hagman, adm. direktør for Stena Line.

Wärtsilä ombygger sammen med Stena Lines tekniske afdeling 'Stena Germanica's fire ottecylindrede Sulzer medium speed-motorer til dual fuel-operation, hvor metanol vil være den primære bunker, mens MGO (marine gasolie) kan anvendes som backup. Metanol vil generelt kunne anvende de samme bunkertanke, som normalt anvendes til heavy fuel eller MGO.

Parallelt med overgangen til MGO og metanol ser rederiet også på LNG (liquefied natural gas), batteridrift og scrubbere, der, modsat metanol, i større eller mindre grad allerede er kendte teknologier, til at efterleve de skærpede emissionsgrænser.

Ambitiøst mål

”Vores størrelse gør, at vi har et bredt perspektiv på håndteringen af de nye svovlregler. Så det er sandsynligt, at vi kommer til at anvende flere forskellige løsninger i de kommende år,” siger Carl-Johan Hagman.
  
Stena Line har tidligere udmeldt en langsigtet strategi om, at 25 af rederiets mere end 30 skibe opereret i ECA-områderne skal overgå fra heavy fuel til metanol. I en overgangsperiode allerede fra årsskiftet vil Stena Line dog være nødsaget til at skifte til MGO i majoriteten af flåden.

FAKTA:

Metanol er en farveløs væske, der fremstilles enten af naturgas, kul eller biomasse. Sidstnævnte er et udbredt restprodukt fra Sveriges store papirindustri. Anvendelse af metanol giver en reduktion af svovl (SOx) på ca. 99 pct., nitrogen (NOx) med 60 pct., partikler med 95 pct. samt en 25 pct. kuldioxid (CO2)-reduktion sammenlignet med heavy fuel.

Ombygningen af 'Stena Germanica' er planlagt til at tage seks uger og finansieres delvist gennem EU-programmet Motorways of the Sea. Den samlede omkostning for ombygningen af 'Stena Germanica's maskineri til dual fuel (metanol/MGO-drift) er 22 mio. euro.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web02