Efter DFDS i dag har lagt tredje kvartal bag sig med et stærkere resultat end ventet, er den store ro/ro-operatør nu inde i opløbsfeltet frem mod de nye skærpede svovlgrænseværdier, som træder i kraft i hele rederiets nordeuropæiske forretningsområde fra årsskiftet. Noget, DFDS og short sea-konkurrenterne tydeligt har ladet forstå, kan få problematiske effekter for den søværts-baserede godstransports konkurrenceevne.
Læs også: DFDS' Q3 bedre end forventet
På positivsiden har DFDS dog et fornuftigt udgangspunkt i forhold til konkurrenterne, siger DFDS’ administrerede direktør, Niels Smedegaard, til Søfart.
”Vi er godt forberedte efter at have skåret til med rutelukninger og tiltag, der har optimeret organisationen. Derudover kommer vi ind i det nye år med 12 skibe, som allerede er fuldt retrofittet med scrubbere – og i første kvartal 2015 vil vi have yderligere seks skibe klar. Det er langt flere end vores konkurrenter, hvilket har været muligt, fordi vi startede vores prototype scrubber-projekt allerede i 2009 og siden har investeret op imod 100 mio. euro i at være så klar som muligt inden det kommende nytår,” siger Niels Smedegaard.
Cruise-færger fortsat i fokus
Effekten af at være foran konkurrenterne med scrubbere, der gør DFDS i stand til fortsat at anvende den langt billigere heavy fuel på flere skibe end konkurrenterne, vurderer Niels Smedegaard, vil skabe en konkurrencemæssig fordel i en periode på mellem et halvt og et helt år.
DFDS kunne også notere en fremgang i koncernens passageraktiviteter i årets tredje kvartal. En del af de passagerrelaterede aktiviteter er med fire store cruise-færger, to mellem København og Oslo og to mellem IJmuiden og Newcastle. De fire passagerfærger har en gennemsnitsalder på mere end 25 år, og DFDS har dermed en af de ældste flåder inden for cruise-færge-segmentet i Nordeuropa.
Niels Smedegaard oplyser til Søfart, at der ikke i øjeblikket eksisterer konkrete planer om at forny flåden i det segment, men han understeger samtidigt, at også den del af rederiets aktiviteter indgår i DFDS’ langsigtede strategi.
Ser udviklingen an
”Vi har gennem den sidste tid investeret 120 mio. kr. i de to Olsobåde, som dermed er blevet levetidsforlænget på både den tekniske side og på passagerproduktsiden. Vores strategi i forhold til netop cruise-færgerne strækker sig over en periode på fem til syv år ud i fremtiden. Her skal vi blive klogere på konsekvenserne af de skærpede svovlgrænser. Og vi skal se på, hvordan anvendelsen af LNG udvikler sig, samt andre faktorer som f.eks. energieffektivitet i skibsdesign. Det skal alt sammen være med til at klarlægge, hvor meget vi kan investere i den type af skibe,” siger Niels Smedegaard.
Han siger dog også, at DFDS har den nødvendige finansielle styrke til også at kunne handle hurtigt, hvis der pludselig viser sig en mulighed, også i den del af rederiets aktiviteter.
Læs også:
Læs også: DFDS' Q3 bedre end forventet
På positivsiden har DFDS dog et fornuftigt udgangspunkt i forhold til konkurrenterne, siger DFDS’ administrerede direktør, Niels Smedegaard, til Søfart.
”Vi er godt forberedte efter at have skåret til med rutelukninger og tiltag, der har optimeret organisationen. Derudover kommer vi ind i det nye år med 12 skibe, som allerede er fuldt retrofittet med scrubbere – og i første kvartal 2015 vil vi have yderligere seks skibe klar. Det er langt flere end vores konkurrenter, hvilket har været muligt, fordi vi startede vores prototype scrubber-projekt allerede i 2009 og siden har investeret op imod 100 mio. euro i at være så klar som muligt inden det kommende nytår,” siger Niels Smedegaard.
Cruise-færger fortsat i fokus
Effekten af at være foran konkurrenterne med scrubbere, der gør DFDS i stand til fortsat at anvende den langt billigere heavy fuel på flere skibe end konkurrenterne, vurderer Niels Smedegaard, vil skabe en konkurrencemæssig fordel i en periode på mellem et halvt og et helt år.
DFDS kunne også notere en fremgang i koncernens passageraktiviteter i årets tredje kvartal. En del af de passagerrelaterede aktiviteter er med fire store cruise-færger, to mellem København og Oslo og to mellem IJmuiden og Newcastle. De fire passagerfærger har en gennemsnitsalder på mere end 25 år, og DFDS har dermed en af de ældste flåder inden for cruise-færge-segmentet i Nordeuropa.
Niels Smedegaard oplyser til Søfart, at der ikke i øjeblikket eksisterer konkrete planer om at forny flåden i det segment, men han understeger samtidigt, at også den del af rederiets aktiviteter indgår i DFDS’ langsigtede strategi.
Ser udviklingen an
”Vi har gennem den sidste tid investeret 120 mio. kr. i de to Olsobåde, som dermed er blevet levetidsforlænget på både den tekniske side og på passagerproduktsiden. Vores strategi i forhold til netop cruise-færgerne strækker sig over en periode på fem til syv år ud i fremtiden. Her skal vi blive klogere på konsekvenserne af de skærpede svovlgrænser. Og vi skal se på, hvordan anvendelsen af LNG udvikler sig, samt andre faktorer som f.eks. energieffektivitet i skibsdesign. Det skal alt sammen være med til at klarlægge, hvor meget vi kan investere i den type af skibe,” siger Niels Smedegaard.
Han siger dog også, at DFDS har den nødvendige finansielle styrke til også at kunne handle hurtigt, hvis der pludselig viser sig en mulighed, også i den del af rederiets aktiviteter.
Læs også: