23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danske Færger og Esbjerg Shipyard ombygger Samsøfærge

FÆRGER: Når Danske Færger efter nytår indleder sejladsen på Samsøs nye østrute fra Ballen, bliver det med en gennemmoderniseret færge.
I snart to måneder har Danske Færgers tidligere Sælvig-Houfærge 'Kanhave' været under en ganske gennemgribende ombygning og klargøring til indsættelse på Samsøs nye østtrute til Kalundborg, som rederiet genvandt koncessionen på i efteråret. Her skal den ombyggede og moderniserede færge have premiere 5. januar næste år mellem Samsø Kommunes nybyggede færgehavn i Ballen og Kalundborg.



'Kanhave' stoppede på Sælvig-Houruten med udgangen af september, hvor Samsø Kommune selv overtog driften af øens vesttrute, som næste måned får en nybygning.



Driftschef ved Danske Færger, Hans-Henrik Simonsen, oplyser til Søfart, at 'Kanhave' ankom til Esbjerg Shipyard 3. oktober og siden har fået foretaget store ombygninger på vogndækket og i passagerapteringen.



Mezzanindæk



”En af opgaverne har været at øge færgens bilkapacitet fra 90 til 110. Det har vi gjort ved at indsætte et fast mezzanindæk med hydrauliske ramper i begge ender. Noget, som så også har betydet, at vi skulle etablere et nyt mellemdæk i trappecasingen med adgang til det nye vogndæk,” forklarer Hans-Henrik Simonsen.



Længere oppe i skibet er hele den tidligere passageraptering blevet fuldstændigt ryddet og er lige nu ved at blive genopbygget på ny. Et noget usædvanligt skridt på en kun fem år gammel færge.



”Kvaliteten har ikke været i orden fra starten af. Så vi valgte at starte helt forfra med at skabe et ordentligt produkt til vores kunder. Dels i forhold til udseende, og dels i forhold til layout og drift,” siger Hans-Henrik Simonsen. Han forklarer, at de har valgt at gå væk fra det tidligere helt åbne plan, som på en turbåd, til et langt mere fleksibelt layout.



Større fleksibilitet



”I store træk bliver layoutet som på vores to nye færger på Langelandsbælt ('Lolland' og 'Langeland'), som har vist sig at fungere rigtigt godt. Det vil sige grundlæggende to områder, et i hver brandzone, hvoraf det ene har grundfunktionerne som catering og toiletter. Dermed kan det andet lukkes helt ned under en lavsæson med få passagerer,” forklarer han.



Det, de fleste almindelige passagerer nok lægger mest mærke til, altså hvordan salonerne ser ud og føles at opholde sig i, bliver også fuldstændigt nyt. Til det formål har Danske Færger valgt at engagere det franske arkitektfirma AIA. Et selskab, som i dansk sammenhæng også står for indretningen af Scandlines' to nye kommende Gedser-Rostockfærger.



Da 'Kanhave' stærkt forsinket blev leveret fra et græsk værft i 2009, var færgen udrustet med et ekstra vogndæk på tanktoppen. Det kom imidlertid aldrig til at fungere på Samsøs vestrute. Området er under værftsopholdet i Esbjerg derfor nu blevet omdannet til rent void space og rummer bl.a. et nyinstalleret krængningssystem. Færgen har ikke tidligere været udstyret med krængningssystem, men ifølge Hans-Henrik Simonsen har det længe været et ønske hos dens navigatører.



'Kanhave' har hidtil kunnet sejles af en driftsbesætning på fire mand, mens 'Kyholm', som besejler ruten i dag, har en minimumsbesætning på fem. Hans-Henrik Simonsen oplyser, at den nye bemandingsfastsættelse til 'Kanhave', på den nye rute, endnu ikke er fastsat af Søfartsstyrelsen.



Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125