23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

OSK ShipTech tilbage til Afrika med færgeprojekt

UNDERLEVERANDØRER: Dansk know-how om skibsdesign skal i Danida-støttet projekt forbedre infrastrukturen ved Victoria- og Tanganyikasøen i Tanzania.
OSK ShipTech vender nu tilbage til Afrika som konsulenter på et Danida-støttet færgeprojekt.  Den danske rådgivende skibsingeniørvirksomhed har en lang referenceliste med projekter i udviklingslande. Senest med design af en lodsbåd og en stor sandsuger til det mozambiquiske havne- og jernbaneselskab CFM og det statsejede rederi Emodraga. Projektet blev afsluttet med leveringen af sundsugeren 'Macuti' fra litauisk værft april sidste år.

Nu skal OSK ShipTech aktuelt forestå design og udbudsproces på to færgenybygninger samt en levetidsforlængelse af et eksisterende passagerskib. Alle projekter er for det tanzaniske rederi MSCL (Marine Services Company Ltd.). Skibsingeniør og chef for OSK ShipTechs Aarhus-afdeling, Kristian Carøe Lind, oplyser til Søfart, at de to nybygninger, en passagerkatamaran og et konventionelt kombineret fragt- og passagerskib, skal beskæftiges henholdsvis på Victoriasøen og på Tanganyikasøen.

”Flere steder i Afrika er økonomien i en god udvikling. På den helt korte bane er de her projekter måske ikke så interessante for os rent økonomisk, men vores strategi med at være til stede på kontinentet er langsigtet. En dag begynder der at komme egentlige kommercielle projekter, som vil efterspørge vores know-how,” siger Kristian Carøe Lind. Han forklarer, at Danida tilbyder MSCL en såkaldt mixed credit, der bl.a. dækker renteudgifterne, som støtte.

Alternativ til busser

Katamaranen skal have en kapacitet på 400 passagerer og en servicefart på 20 knob. Målet er at skabe en mere regulær og stabil befordringsinfrastruktur i regionen. I dag foregår meget af persontransporten med busser, som kører sporadisk på vejnettet langs Victoriasøen. Det nye skib skal sejle på en ny rute mellem to af regionens hovedbyer, Bukoba og Mwanza ved den sydvestlige del af Victoriasøen.

”MSCL vil gerne have et passagerprodukt, hvor du kan regne med at kunne tage af sted kl. syv om morgenen, og så være sikker på, at du kan komme tilbage igen kl. 18. Sådan er det ikke i dag, men det er der et stigende krav om fra befolkningen,” siger, Kristian Carøe Lind.

Det konventionelle passagerskib til Tanganyika skal have plads til 600 passagerer og 400 tons fragt. Kristian Carøe Lind fortæller, at der er et ønske hos rederen om et meget fleksibelt skib, der både kan laste og losse ved kaj og på reden til småbåde. Samtidigt vil det blive forberedt til at kunne omdannes til sundhedsklinik, der i kombination med et antal af skibets passagerkamre, også kan fungere som et egentligt hospitalsskib.

Vil hæve sikkerhedsbarren

Kristian Carøe Lind fortæller, at der er en række overvejelser, man gør sig som designer af tonnage, der skal bygges i et udviklingsland – både af konstruktionsmæssig og af etisk karakter.

”Vi undgår bl.a. for mange dobbelte krumninger i stålpladerne, så skibene kan bygges ordentligt lokalt. Og så vil vi gerne, at de tekniske installationer skal kunne vedligeholdes på stedet, uden at producentens serviceafdeling er repræsenteret i området. Men med udbredelsen af elektroniskstyrede motorer er det faktisk blevet lidt af en udfordring. Men på den anden side ønsker vi heller ikke, som en dansk virksomhed, at installere en Tier I-motor, som vi ikke selv ville havde accepteret på vores breddegrader,” forklarer Kristian Carøe Lind.

Han peger også på sikkerhedsaspektet, hvor barren sættes højere, end de lokale regler dikterer.
”Vi hæver barren i forhold til de lokale regler, som skibene normalt ville skulle bygges efter. Det bliver i stedet de internationale IMO-regler for stabilitet for passagerskibe i tilsvarende fartområder, vi designer dem efter. Skibene skal ifølge reglerne udstyres med redningsflåder, men vi udstyrer dem ydermere med gammeldags flydeapparater. Erfaringen fra de områder af verden viser nemlig, at det over tid kan knibe med vedligeholdelsen af redningsflåderne, hvorfor de i værste fald kan komme til at udgøre en falsk tryghed,” forklarer Kristian Carøe Lind.

Option på byggetilsyn

Projektet med levetidsforlængelse omhandler færgen 'Umoja', der ganske enkelt trænger til en gennemgribende overhaling for at kunne fortsætte i drift.

Begge de nye færger skal formentligt bygges på stedet af lokale kræfter, men Kristian Carøe Lind understreger, at valget af værft er op til kunden, men at MSCL dog har en option på, at OSK ShipTech også kan levere det efterfølgende byggetilsyn. Noget, som i fald optionen løftes, vil skulle begynde i sidste halvdel af 2015.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web03