To af de europæiske short sea-aktører har i ugens løb annonceret dels ECA-betinget rutelukning og dels konsolidering. Sidstnævnte indbefattende et opkøb fra verdens tredjestørste containerrederi, som dermed styrker sine short sea- og feeder-forbindelser opad i Europa fra sine deep sea-hubs i Middelhavsregionen.
Således har CMA CGM opkøbt rederiet OPDR (Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs-Rhederei), der som en del af den store tyske Schulte-gruppe opererer en flåde af containerfeederskibe og con/ro-skibe fra Nordafrika og De Kanariske Øer i syd til Hamborg/Rotterdam i Nord.
Dermed fortsætter konsolideringen på det europæiske short sea-område, hvor danske DFDS målrettet selv går efter at opkøbe eller på anden måde styrke sin i forvejen markante markedstilstedeværelse.
CMA CGM oplyser, at opkøbet er sket for at øge rederikoncernens tilstedeværelse i det voksende intra-europæiske marked, og at det skal ses som et tillæg til CMA CGM's tidligere opkøb af den multi-modale logistik-virksomhed MacAndrews tilbage i 2002. OPDR ejer og opererer i alt otte containerfeederskibe samt to con/ro-skibe.
Uden sammenhæng med den seneste konsolidering meddeler rederiet Transfennica, at de fra årets udgang stopper deres ro/ro-service på trekantsruten mellem Bilboa, Portsmouth og Zeebrügge. Ruten startede med EU-støtte fra Motorways of the Sea-programmet i 2007, men lukkes nu begrundet med de nye, skærpede svovlgrænseværdier i rutens nordlige ende fra årsskiftet.
Transfennica, som ejes af den hollandske Spliethoff-gruppe, vurderer, at omkring 50 pct. af rutens hidtidige trailervolumener nu vil skifte tilbage til vejene op gennem Europa som følge af rutelukningen, mens den resterende halvdel vil finde andre søværts veje.
Læs også:
Således har CMA CGM opkøbt rederiet OPDR (Oldenburg-Portugiesische Dampfschiffs-Rhederei), der som en del af den store tyske Schulte-gruppe opererer en flåde af containerfeederskibe og con/ro-skibe fra Nordafrika og De Kanariske Øer i syd til Hamborg/Rotterdam i Nord.
Dermed fortsætter konsolideringen på det europæiske short sea-område, hvor danske DFDS målrettet selv går efter at opkøbe eller på anden måde styrke sin i forvejen markante markedstilstedeværelse.
Intra-europæiske marked
CMA CGM oplyser, at opkøbet er sket for at øge rederikoncernens tilstedeværelse i det voksende intra-europæiske marked, og at det skal ses som et tillæg til CMA CGM's tidligere opkøb af den multi-modale logistik-virksomhed MacAndrews tilbage i 2002. OPDR ejer og opererer i alt otte containerfeederskibe samt to con/ro-skibe.
Uden sammenhæng med den seneste konsolidering meddeler rederiet Transfennica, at de fra årets udgang stopper deres ro/ro-service på trekantsruten mellem Bilboa, Portsmouth og Zeebrügge. Ruten startede med EU-støtte fra Motorways of the Sea-programmet i 2007, men lukkes nu begrundet med de nye, skærpede svovlgrænseværdier i rutens nordlige ende fra årsskiftet.
Transfennica, som ejes af den hollandske Spliethoff-gruppe, vurderer, at omkring 50 pct. af rutens hidtidige trailervolumener nu vil skifte tilbage til vejene op gennem Europa som følge af rutelukningen, mens den resterende halvdel vil finde andre søværts veje.
Læs også: