23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Faldet i bunkerpriser reducerer brændstofudgifter betydeligt

UGENS KOMMENTAR: Et fald i olieprisne og dermed laverer bunkerudgifter for redere ændrer ikke på slowsteaming da både bunkerpriser og overkapaciteten i fragtmarkedet stadig er højt. Sådan lyder analysen fra Bimcos shippinganalytiker Peter Sand.
For et skib, som bruger 24 tons olie hver dag, når det er undervejs, reduceres de årlige brændstofudgifter med helt op til en mio. dollars, hvis det nuværende prisniveau holder sig. Dette ved en antagelse af en forskel fra gennemsnittet for første halvår 2014 på 578 dollars for 380 højsvovlsbrændstof (HSFO) i Rotterdam til et nyt niveau på 412 dollars og en sejltid på 70 pct.

Set bredt over hele industrien har faldet reduceret hele den internationale shippingindustris daglige bunkerudgifter med 117 mio. dollars per dag. Dette ved en antagelse af et årligt marked for bunkerfuel på 257 mio. tons, købt til spotpris, og et fald i priser på 166 dollars pr. ton på HSFO. Faktisk kan det tal være endnu en smule højere, da priserne for marinegasolie (MGO) er skredet med 215 dollars pr. ton, uden at der er justeret for det.

 Chief shipping analyst hos Bimco Peter Sand siger:

”Faldet i oliepriser afspejler den skuffende udvikling i væksten i global BNP, hvor vi i år har set den ene nedjustering efter den anden.

Trods de lavere priser er bunker stadig den betydeligste udgift for redere og operatører. For en handymax’er i det nuværende marked med et forbrug på 24 tons om dagen beløber brændstofudgifterne sig til 10.000 dollars, næsten det dobbelte af det beløb, som bruges på OPEX (ca. 5.500 dollars per dag).

“Slow steaming forventes at blive ved med at være en integreret del af shipping fremover trods de faldende priser, da både bunkerpriser og overkapacitet i fragtmarkedet stadig er høje.

Faldet i oliepriser og en god start på vintersæsonen har ansporet forventningen til, at tankere i alle tanker-segmenter vil skabe betydeligt højere indtjeninger.”

Uroen på de finansielle markeder, som startede i tredje kvartal og er fortsat ind i fjerde kvartal, har sænket de globale oliepriser. Dette skyldes mere end tilstrækkeligt udbud og mindre end tilstrækkelig efterspørgsel. Efterspørgslen er den virkelige synder, da den verdensomspændende økonomiske bedring fortsat ikke er stærk nok til at have skabt et bæredygtigt globalt og regionalt økonomisk vækstniveau.

Ifølge IEA “trækker specifik økonomisk bekymring for Europa, Kina og Rusland udsigten ned med 0,4 mb/d i forhold til 4Q-prognosen sammenlignet med sidste månedsrapport (september), men væksten år for år (y-o-y) stiger stadig til 765 kb/d for 4Q14. Fordelen ved faldet i oliepriser er lavere energipriser for alle inklusiv shippingindustrien, som byder lavere bunkerpriser velkommen.

På vej ind i fyringssæsonen på den nordlige halvkugle er det værd at huske, at penge, som ikke bruges på energiudgifter, måske kan støtte privatforbrug af andre ting og dermed hjælpe den skrøbelige økonomiske forbedring på vej.

 1. I løbet af den første halvdel af 2014 var de gennemsnitlige bunkerfuel-priser: HSFO 578 dollars per ton og MGO 911 dollars per ton. For råolie var priserne: Brent 109 dollars per tønde og WTI 101 dollars per tønde.

2. Siden midten af juni er priserne kun gået en vej, nemlig nedad.

3. Ifølge Marine Bunker Exchange (MABUX) er de nuværende priser (20/11) som følger: HSFO 412 dollars per ton og MGO 696 dollars per ton, Brent 79 dollars per tønde og WTI 76 dollars per tønde. Faldet har i procenter været: 29 pct., 24 pct., 27 pct. og 25 pct.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|