Det franske færgerederi SNCM blev af en domstol fredag endelig sat i den bebudede betalingsstandsning, der vil give udefrakommende interesser mulighed for at foretage opkøb i det nødlidende rederi. Betalingsstandsningen er sat til seks måneder, hvor kreditorerne skal finde en køber. Enten til det samlende rederi eller i opsplittet form.
Indtil videre har én oversøisk køber meldt sig på banen, mens ingen af de store europæiske short sea-operatører, heriblandt DFDS, officielt har udvist interesse. DFDS har dog tidligere gentagne gange meldt ud, at de er i markedet for konsoliderende opkøb i det europæiske marked. Senest var DFDS i Middelhavsregionen med i salgsprocessen af tyrkiske UN RoRo. Det danske rederi trak sig imidlertid sent i salgsprocessen, da der ikke kunne opnås enighed om prisen.
Ifølge Reuters er den oversøiske bejler det mexicanske færgerederi Baja Ferries, der har deponeret et formelt tilbud. Ud over at tilbuddet indeholder en lovning på at genansætte 800 af SNCM's 2.000 ansatte, indeholder det dog også en række klausuler. Bl.a, at Unishipping-gruppen, der ejer Baja Ferries, alene vil fortsætte driften af de eksisterende ruter ud fra Marseille til Korsika, mens SNCM's ruter ud fra Nice og Toulon til den franske Middelhavsø ikke vil blive videreført i et eventuelt mexicansk ejerskab. Til gengæld skulle Unishipping-gruppen være parat til at investere i nye ruter ud fra Marseille til en række distinationer i Nordafrika.
Krav om tilbagebetaling på 440 mio. euro
En anden væsentlig klausul i købstilbuddet fra mexicansk side er, at de ikke vil overtage tilbagebetalingsforpligtelsen på de uretmæssige subsidier for i alt 440 mio. euro, som SNCM tidligere er blevet dømt til at tilbagebetale til EU. Noget, der var afgørende medvirkende til rederiets aktuelle økonomiske situation.
SNCM's majoritetsejer er selskabet Transdev, som reelt er et joint venture mellem den multinationale transportkoncern Veolia og den franske stat. Flåden af ejede skibe hos SNCM er aktuelt på syv skibe og er et miks mellem store cruise-færger og ro/pax-færger, bygget mellem 1983 og 2003.
Læs også:
Indtil videre har én oversøisk køber meldt sig på banen, mens ingen af de store europæiske short sea-operatører, heriblandt DFDS, officielt har udvist interesse. DFDS har dog tidligere gentagne gange meldt ud, at de er i markedet for konsoliderende opkøb i det europæiske marked. Senest var DFDS i Middelhavsregionen med i salgsprocessen af tyrkiske UN RoRo. Det danske rederi trak sig imidlertid sent i salgsprocessen, da der ikke kunne opnås enighed om prisen.
Ifølge Reuters er den oversøiske bejler det mexicanske færgerederi Baja Ferries, der har deponeret et formelt tilbud. Ud over at tilbuddet indeholder en lovning på at genansætte 800 af SNCM's 2.000 ansatte, indeholder det dog også en række klausuler. Bl.a, at Unishipping-gruppen, der ejer Baja Ferries, alene vil fortsætte driften af de eksisterende ruter ud fra Marseille til Korsika, mens SNCM's ruter ud fra Nice og Toulon til den franske Middelhavsø ikke vil blive videreført i et eventuelt mexicansk ejerskab. Til gengæld skulle Unishipping-gruppen være parat til at investere i nye ruter ud fra Marseille til en række distinationer i Nordafrika.
Krav om tilbagebetaling på 440 mio. euro
En anden væsentlig klausul i købstilbuddet fra mexicansk side er, at de ikke vil overtage tilbagebetalingsforpligtelsen på de uretmæssige subsidier for i alt 440 mio. euro, som SNCM tidligere er blevet dømt til at tilbagebetale til EU. Noget, der var afgørende medvirkende til rederiets aktuelle økonomiske situation.
SNCM's majoritetsejer er selskabet Transdev, som reelt er et joint venture mellem den multinationale transportkoncern Veolia og den franske stat. Flåden af ejede skibe hos SNCM er aktuelt på syv skibe og er et miks mellem store cruise-færger og ro/pax-færger, bygget mellem 1983 og 2003.
Læs også: