23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DBB har flyttet fokus fra bjærgning

OFFSHORE VIND: Havmøller og undervandsrobotter har erstattet bjærgningerne i det selskab, Ove Eriksen etablerede for 25 år siden. DBB står i dag midt i milliardinvestering til de nye tider.
Aarhus-rederiet DBB Jack-Up får i de kommende måneder de fysiske resultater af investeringer i ny tonnage for en milliard kroner med leveringen af en nybygning fra Tyskland og et fuldstændig genopbygget og gennemrenoveret fartøj fra Orskov i Frederikshavn. Den massive investering er rettet mod offshore vind, som ikke bare har skabt nye markeder og nye rederier i Det Blå Danmark i det seneste tiår. Væksten på havmølleområdet har også ændret kursen for Dansk Bjergning og Bugsering, som i år har rundet de 25 år.



Den formelle kursændring blev foretaget i 2008, hvor Dansk Bjergning og Bugserings grundlægger, Ove Eriksen, valgte at gå all in på det nye marked med etableringen af datterselskabet DBB Jack-UP.



Året før kontraheringen af det 80 meter lange jackup-fartøj 'Wind Server' hos Nordic Yards i Tyskland august 2012, og købet af jackup-kranprammen 'Hyundai Pioneer' i Sydkorea senere det år, stod Ove Eriksen ved en skillevej, fortæller han.



Et enten eller



”Markedet udviklede sig, og kravene blev hele tiden større for at være med. Vi havde på det tidspunkt kun jackup-kranen 'Wind', så selskabet skulle ud og skaffe mere kapacitet. Da jeg ikke selv havde den nødvendige kapital til et nybygningsprogram, skulle jeg enten sælge helt eller få ny kapital ind i virksomheden. Vi lå derfor bl.a. i forhandlinger med A2Sea, som dog ikke førte noget med sig. Det endte i stedet med, at jeg solgte 56 pct. af DBB Jack-Up til kapitalfonden Odin (Odin Equity Partners),” siger Ove Eriksen.



DBB Jack-Up er klart den største forretningsenhed i DBB-gruppen. Forretningsfokusset i DBB Jack-Up er service af tunge komponenter på havmøller. Altså opgaver, der kræver stor jackup-krankapacitet, men dog ikke i den størrelsesorden, som de langt større og dyrere dedikerede installationsskibe råder over. På lidt længere sigt forventer Ove Eriksen også, at dekommissionering – altså nedtagning af gamle havmøller – bliver et væsentligt forretningsområde.



Læs også: DBB satser på ROV-operationer

 

Ove Eriksen valgte samtidigt med salget af aktiemajoriteten til Odin at træde lidt i baggrunden i DBB Jack-Up, hvor han i dag som storaktionær alene er bestyrelsesmedlem, mens han fortsat er direktør i det gamle selskab Dansk Bjergning og Bugsering. I øvrigt et selskab, der i dag, med hans egne ord, er lidt skyggen af sig selv. Både i forhold til DBB-gruppens udvikling generelt, og i forhold til, hvordan bjærgningsmarkedet har udviklet sig. I stedet overlod Ove Eriksen CEO-posten i DBB Jack-Up til Torsten Jalk.



Historien



”Bjærgning i dag fylder ikke meget. Færre skibe, ikke mindst langt færre coastere i kystnær trafik, og bedre sejladssikkerked med VTS i bælterne betyder også færre ulykker og havarier. Engang havde vi måske 10 større bjærgningsopgaver om året, nu er en enkelt opgave på et år ikke unormalt. Heldigvis har vi været gode til at få beskæftiget vores store flydekran 'Samson' løbende til andre opgaver, typisk rene heavy lift-opgaver i havne og lignende,” forklarer Ove Eriksen om en nichebranche, som i dag kræver en global tilstedeværelse, hvis der skal være et kontinuerligt flow af opgaver. Men DBB-gruppen i dag bygger på det 25 år gamle bjærgnings- og bugseringsselskab.

 

Ove Eriksen fortæller, at det var en vragfjernelsen af en sunket flydedok i havnen i Sønderborg i 1987, der blev startskuddet til Dansk Bjergning og Bugsering. Han havde som uddannet erhvervsdykker gennem nogle år arbejdet inden for bjærgningsbranchen, men måtte for at løfte opgaven i Sønderborg ud og investere i en brugt 125 tons flydekran fra det netop lukkede Aalborg Værft. Samtidigt købte han også bugserbåden 'Haahr Trumf', den, der i dag er bevaret som 'Jakob' i Aarhus.



Siden havde Dansk Bjergning og Bugsering to mellemspil i henholdsvis København og Grenaa, hvor den bjærgningsorienterede flåde blev løbende opgraderet. Ikke mindst til rederiets nuværende store blå og orange flydekran 'Samson', som næsten var et vartegn i Grenaa, indtil Dansk Bjergning og Bugsering flyttede til Aarhus i 2004. Her har den nu fået konkurrence fra højhusene på de nye bynære havneområder.



Ifølge Ove Eriksen begyndte offshore vind at trænge sig på sidst i 1990'erne, hvor Dansk Bjergning og Bugsering havde de første opgaver for vindmøllefabrikanten Bonus. Men det var først med købet og den senere ombygning af flydekranen 'Wind' i den sidste halvdel af nullerne, at rederiet begynde at opbygge en mere målrettet kapacitet mod det nye lovende marked.





FAKTA DBB-flåden i dag



Dansk Bjergning og Bugsering A/S

Bugserbåden ’Asterix’ (2003)

Selvfremdrevet flydekran ‘Samson’ (1996)

Bugserbåden ’Obelix’ (2014)



DBB Jack-Up Services A/S

Selvfremdrevet jack up-kran ‘Wind’ (1996/2010)

Selvfremdrevet jack up-kran ‘Wind Pioneer’ (2010/2015)

Vind support-skibet ’Wind Server’ (2015)



DBB Rov Services A/S

ROV-survey-skibet ‘Idefix’ (1981/2015)






Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.161