Mens aktiviteterne i DBB Jack-Up og Dansk Bjergning og Bugsering udadtil har fyldt mest i DBB-gruppen, er selskabet DBB ROV Services siden 2003 efterhånden vokset til en væsentlig dansk aktør inden for undervands survey-opgaver med ROVs, fjernstyrede undervandsrobotter. Et forretningsområde, der indtil videre er målrettet olie- og gas-offshoreindustrien i Nordøen med både Maersk Olie & Gas samt det amerikanske olieselskab Hess Corp. i kundeporteføljen. Men som på den lange bane også ville kunne udbydes på offshore vind-området, hvor der også efterspørges surveys af undervandsinstallationer.
”Vi har faktisk aldrig haft så travlt på ROV-området som i det seneste halve år. Lige nu har vi 16 mand i gang ude på Nordsøen. Hvis vi regner freelance-folk med, bliver vi det næste halve år yderligere 20 mand,” siger DBB-gruppens grundlægger, Ove Eriksen, der selv står i spidsen for den daglige ledelse af DBBs ROV-aktiviteter.
Ove Eriksen fortæller, at troen på ROV-området er så stor, at DBB længe har overvejet at investere i en dedikeret nybygning. Nærmere bestemt i et af Damen-værftsgruppens standard offshore-designs, modificeret til ROV-opgaver. DBB har lange relationer med Damen, der har leveret flere af gruppens nybygninger.
Første ROV-skib fra april næste år
Ove Eriksen understreger dog, at der lige skal stikkes en finger i jorden en ekstra gang, inden det skridt tages. Derfor købte DBB ROV Services tidligere på året et forhenværende norsk søværnsskib, som har været anvendt til militære ROV-opgaver. Skibet ombygges lige nu som 'Idefix' hos Orskov i Frederikshavn. Her får skibet bl.a. en ny aptering og ny ROV-hangar, som skal rumme to nyindkøbte ROVs, der leveres april næste år.
Dermed får DBB-gruppen sit første egentlige ROV-fartøj, der vil kunne udbydes langt billigere til mindre opgaver end de meget store og langt dyrere, typisk norske, ROV-enheder, der i dag præger markedet. Hidtil har DBB ROV Services stillet med ROVs- og ROV-fjernstyringsmoduler i 10 eller 20 fods offshore-containere på kundens eller en underleverandørs skib, og har så fået fløjet egne operatører ud.
Læs også:
”Vi har faktisk aldrig haft så travlt på ROV-området som i det seneste halve år. Lige nu har vi 16 mand i gang ude på Nordsøen. Hvis vi regner freelance-folk med, bliver vi det næste halve år yderligere 20 mand,” siger DBB-gruppens grundlægger, Ove Eriksen, der selv står i spidsen for den daglige ledelse af DBBs ROV-aktiviteter.
Læs også: DBB har flyttet fokus fra bjærgning
Ove Eriksen fortæller, at troen på ROV-området er så stor, at DBB længe har overvejet at investere i en dedikeret nybygning. Nærmere bestemt i et af Damen-værftsgruppens standard offshore-designs, modificeret til ROV-opgaver. DBB har lange relationer med Damen, der har leveret flere af gruppens nybygninger.
Første ROV-skib fra april næste år
Ove Eriksen understreger dog, at der lige skal stikkes en finger i jorden en ekstra gang, inden det skridt tages. Derfor købte DBB ROV Services tidligere på året et forhenværende norsk søværnsskib, som har været anvendt til militære ROV-opgaver. Skibet ombygges lige nu som 'Idefix' hos Orskov i Frederikshavn. Her får skibet bl.a. en ny aptering og ny ROV-hangar, som skal rumme to nyindkøbte ROVs, der leveres april næste år.
Dermed får DBB-gruppen sit første egentlige ROV-fartøj, der vil kunne udbydes langt billigere til mindre opgaver end de meget store og langt dyrere, typisk norske, ROV-enheder, der i dag præger markedet. Hidtil har DBB ROV Services stillet med ROVs- og ROV-fjernstyringsmoduler i 10 eller 20 fods offshore-containere på kundens eller en underleverandørs skib, og har så fået fløjet egne operatører ud.
Læs også: