Når Ulla Møller, hustru til grundlæggeren af KEM Offshore, Knud Erik Møller, i dag fredag navngiver nybygningen 'Kem 1', er det Esbjerg-rederiets første nybygning siden 2007. 'KEM 1' er crew- og transferskib nummer 68 i det hastigt voksende segment i dansk søfart, som er opstået parallelt med Danmarks førende position på havmølleområdet. 'KEM 1' er samtidigt, noget usædvanligt, bygget i Australien til KEM Offshore, som er blandt pionererne herhjemme på crew transfer-området, og tidligere bl.a. har anvendt lokale Granly som leverandør af ny tonnage.
Ifølge COO i Kem Offshore, Mik Henriksen, er Australien dog et oplagt valg, når det drejer sig om aluminiumskatamaraner som 'KEM 1' og det kommende søsterskib 'KEM 2'. I skibsbygningssammenhæng er Australien i dag verdenskendt som epicenteret for udviklingen af store bil- og passager-katamaraner med værfterne Austal og InCat, der, som han udtrykker det, har gjort aluminiumskonstruktioner til et gammelt håndværk down under.
Læs også: En ny liga i KEM Offshores flåde
”Jeg har selv en baggrund som skibsfører hos Cat-Link og Mols-Linien, hvor jeg har sejlet InCat-katamaraner, og efterfølgende seks år direkte for InCat-værftet, hvor jeg bl.a. har sejlet deres nybygninger på leveringsrejserne. Så Australien var ikke et ukendt land, da vi skulle se os om efter nye skibe,” forklarer Mik Henriksen. Han fortæller, at KEM Offshore derfor valgte at lave en tender i Australien, som endte med at gå til Evolution Commercial. Et nystartet værft direkte op ad det store Austal-værft, og med ejere og medarbejdere med en fortid hos den store nabo.
Simple og driftssikre løsninger
Mik Henriksen forklarer, at grundtanken med de to nybygningers design er at opnå et så driftssikkert skib som muligt. Dette er opnået ved at fokusere på simple og enkle løsninger. Skrogene er et miks af semi-SWATH (Small-Waterplane-Area Twin Hull) og slanke såkaldte wave-piercing-stævne med en center-bov i midten til at give opdrift i stærk medgående sø. Computerberegninger viser, at skibene ville kunne anduve en bådlanding i op til to meters signifikant bølgehøjde.
Se billedgalleri fra 'KEM 1' på Søfarts Facebook-side
Fremdriften sker fra to hurtigtgående MAN-motorer, der hver driver en Rolls-Royce KaMeWa-water jet. Ifølge Mik Henriksen faldt valget på water jets i stedet for propellere, da skibenes servicefart er 25 til 26 knob. Det er præcist over grænsen for, hvornår water jets driftsøkonomisk begynder at kunne betale sig i forhold til den konventionelle løsning. Samtidigt er forventningen, at water jets øger skibenes manøvreevne ude på parken, hvilket over en hel dags drift samlet giver en væsentlig tidsmæssig besparelse.
De foreløbige erfaringer fra prøveturene og leveringssejladsen viser et bunkerforbrug på 300 liter marinediesel i timen ved maksfarten på 28 til 29 knob, mens forbruget ved servicefarten er 250 liter i timen.
Dansk leverance
Et andet vigtigt issue for KEM Offshore i forbindelse med nybygningsprojektet, som har direkte forbindelse til målet med så driftssikre skibe som muligt, er spørgsmålet om service og garanti. Derfor har KEM Offshore i kontrakten med det australske værft selv stået for leveringen af meget af udstyret om bord. I praksis har det betydet, at alt fra stikkontakter over broudstyr til motorer er transporteret fra Danmark og Nordeuropa til Australien.
Læs også:
Ifølge COO i Kem Offshore, Mik Henriksen, er Australien dog et oplagt valg, når det drejer sig om aluminiumskatamaraner som 'KEM 1' og det kommende søsterskib 'KEM 2'. I skibsbygningssammenhæng er Australien i dag verdenskendt som epicenteret for udviklingen af store bil- og passager-katamaraner med værfterne Austal og InCat, der, som han udtrykker det, har gjort aluminiumskonstruktioner til et gammelt håndværk down under.
Læs også: En ny liga i KEM Offshores flåde
”Jeg har selv en baggrund som skibsfører hos Cat-Link og Mols-Linien, hvor jeg har sejlet InCat-katamaraner, og efterfølgende seks år direkte for InCat-værftet, hvor jeg bl.a. har sejlet deres nybygninger på leveringsrejserne. Så Australien var ikke et ukendt land, da vi skulle se os om efter nye skibe,” forklarer Mik Henriksen. Han fortæller, at KEM Offshore derfor valgte at lave en tender i Australien, som endte med at gå til Evolution Commercial. Et nystartet værft direkte op ad det store Austal-værft, og med ejere og medarbejdere med en fortid hos den store nabo.
Simple og driftssikre løsninger
Mik Henriksen forklarer, at grundtanken med de to nybygningers design er at opnå et så driftssikkert skib som muligt. Dette er opnået ved at fokusere på simple og enkle løsninger. Skrogene er et miks af semi-SWATH (Small-Waterplane-Area Twin Hull) og slanke såkaldte wave-piercing-stævne med en center-bov i midten til at give opdrift i stærk medgående sø. Computerberegninger viser, at skibene ville kunne anduve en bådlanding i op til to meters signifikant bølgehøjde.
Se billedgalleri fra 'KEM 1' på Søfarts Facebook-side
Fremdriften sker fra to hurtigtgående MAN-motorer, der hver driver en Rolls-Royce KaMeWa-water jet. Ifølge Mik Henriksen faldt valget på water jets i stedet for propellere, da skibenes servicefart er 25 til 26 knob. Det er præcist over grænsen for, hvornår water jets driftsøkonomisk begynder at kunne betale sig i forhold til den konventionelle løsning. Samtidigt er forventningen, at water jets øger skibenes manøvreevne ude på parken, hvilket over en hel dags drift samlet giver en væsentlig tidsmæssig besparelse.
De foreløbige erfaringer fra prøveturene og leveringssejladsen viser et bunkerforbrug på 300 liter marinediesel i timen ved maksfarten på 28 til 29 knob, mens forbruget ved servicefarten er 250 liter i timen.
Dansk leverance
Et andet vigtigt issue for KEM Offshore i forbindelse med nybygningsprojektet, som har direkte forbindelse til målet med så driftssikre skibe som muligt, er spørgsmålet om service og garanti. Derfor har KEM Offshore i kontrakten med det australske værft selv stået for leveringen af meget af udstyret om bord. I praksis har det betydet, at alt fra stikkontakter over broudstyr til motorer er transporteret fra Danmark og Nordeuropa til Australien.
FAKTA:
'KEM 1', OWQN2, Esbjerg
Ejer: KEM Offshore ApS
Værft: Evolution Commercial, Henderson, Australien
Byggenummer: 16
Levering: Oktober 2014
Klasse: Søfartsstyrelsen/DNV GL
Notation: GL + 100A5 II Work Boat (+)MC
Længde o.a.: 28,2 m
Bredde: 7,50 m
Dybgang: 1,2 m
Bruttoton: 127,4 (nettoton: 38,2)
Dødvægt: 18 t.dv.
Kapacitet: 12 montører, 3 X 10 fods containere
Besætning: 2
Fremdrift: Diesel-mekanisk - 2 X MAN 2862 a 662 kW/1.800 rpm. Waterjets: Rolls-Royce/KaMeWa 50A3.
Servicefart: 25 knob
'KEM 1', OWQN2, Esbjerg
Ejer: KEM Offshore ApS
Værft: Evolution Commercial, Henderson, Australien
Byggenummer: 16
Levering: Oktober 2014
Klasse: Søfartsstyrelsen/DNV GL
Notation: GL + 100A5 II Work Boat (+)MC
Længde o.a.: 28,2 m
Bredde: 7,50 m
Dybgang: 1,2 m
Bruttoton: 127,4 (nettoton: 38,2)
Dødvægt: 18 t.dv.
Kapacitet: 12 montører, 3 X 10 fods containere
Besætning: 2
Fremdrift: Diesel-mekanisk - 2 X MAN 2862 a 662 kW/1.800 rpm. Waterjets: Rolls-Royce/KaMeWa 50A3.
Servicefart: 25 knob
Læs også: