23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En ny liga i KEM Offshores flåde

NYBYGNING: De nye skibe er større end KEM Offshores hidtidige crew- og transferfartøjer til offshore vind. Dermed går rederiet nu efter de lange kontrakter.
De to australske nybygninger øger KEM Offshores flåde af crew transfer-fartøjer fra fem til syv. Samtidigt giver de nye skibe rederiet mulighed for at komme ind på et andet marked end det, de med de relativt små og ældre fartøjer tidligere har kunnet, forklarer KEM Offshores COO, Mik Henriksen.



”Vores hidtidige skibe har mest været rettet mod spotmarkedet, mens vi nu med de nye og større skibe får mulighed for at kunne byde ind på de lange kontrakter. To af vores eksisterende fartøjer er dog i øjeblikket på længerevarende aftaler med Vattenfall, men vi sigter efter, at fordelingen mellem lange og korte kontrakter i fremtiden bliver fifty-fifty,” forklarer han. Dermed er det heller ikke planen, at de to nybygninger umiddelbart skal erstatte nogle af de eksisterende enheder.



Indtil videre er ingen af de to nye skibe sluttet. Ifølge Mik Henriksen skal rederiet nu ud og bevise over for markedet, hvad skibene kan. Hvilket er normalt, når nye skibsdesigns skal introduceres i offshore vind, siger han.



Hjem som projektlast



'Kem 1' blev sejlet fra Australien til Singapore af KEM Offshores egne folk. Den videre transport til Europa skete som projektlast til Rotterdam, hvorfra det nye skib så kunne prøve kræfter med Nordsøen undervejs til Hvide Sande. Her blev fenderen monteret af fabrikanten SeaSight, inden 'Kem 1', tirsdag i denne uge, endelig kunne forlægge til hjemhavnen i Esbjerg. I dag fredag starter så en tilsvarende rejse for søsterskibet 'Kem 2' fra Singapore.



Læs også:



BREAKING
{{ article.headline }}
0.14