23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Shippingblodet fornægter sig ikke

UGENS PERSONPORTRÆT: Efter 44 år hos A.P. Møller - Mærsk generelt og 25 år i Maersk Broker tog Jørn Steen Nielsen over sommeren springet over som selvstændig i regi af selskabet Steen Nielsen & Partners.
Bruddet med A.P. Møller og Maersk Broker tog ikke pusten fra Jørn Steen Nielsen i forhold til hans lyst og evner til at drive shipping. Nu sker det i samarbejde med bl.a. asiatiske og tyske partnere og gælder rådgivning til både rederier, værfter, investeringsselskaber og banker, der er involveret i skibsfart.



”Selv om basen er en anden, så er det jo stadigt summen af erfaringer og kompetencer, der er kommet indenbords undervejs, man kan bygge videre på. Og det er den vej, jeg har valgt. Desuden havde jeg absolut ikke lyst til at slå op i banen efter afgangen fra Maersk Broker,” pointerer Jørn Steen Nielsen.



Han har kontakter over hele kloden, men Steen Nielsen & Partners er mest målrettet mod det europæiske og asiatiske marked. Men det geografiske afsæt beror også meget på, hvilke typer opgaver han inddrages i. Hvor det i forhold til f.eks. London-markedet typisk kan være shipping bankers og equity investors, der udstikker rammerne for opgaverne, så er det f.eks. i Tyskland ofte rederier, han samarbejder med.



Kunderne



”Selv om det tyske shippingmarked uændret er kraftigt præget af efterdønningerne af finans- og shippingkrise, så er der altså stadigt mange rederier i fuld gang på de kanter. De har i årevis udgjort en væsentlig del af mit netværk, så der er helt naturligt opstået en platform for den type rådgivning, jeg kan tilbyde. Hvad enten det foregår i mere direkte samarbejde med kunden eller f.eks. i en mediatorrolle,” fortsætter han.



”Hver sag kan jo variere ret så meget og kræve en ikke ringe mængde research at samle op på, før man kan gå videre til selve rådgivningsrollen, men det er det, der gør det spændende og varieret. Der er selvfølgelig også lighedspunkter i varierende opgaver, men i shipping er hver opgave jo rimelig specifik og kræver en unik tilgangsvinkel. Igen, det hjælper at have erfaringen med markedet og vide, hvilke netværksforbindelser man kan trække på.”



Hvor Steen Nielsen & Partners over for europæiske redere og investorer typisk arbejder i forskellige nybygnings-sammenhænge, så fokuseres samarbejdet med de asiatiske værfter sig primært mod at få etableret afsætningsmuligheder på det europæiske marked. Det kan jo være en udfordring i sig selv at koble det rette værft med den rette reder, men ikke mindst  i lyset af de mange nybygninger, der - igen - er i ordre i stort set alle segmenter, er opgaven med at udvikle ny forretning p.t. ekstra udfordrende.



Udfordringerne



”Der er jo nærmest et ongoing surplus af skibe over hele linjen, og selv om f.eks. dele af tankfarten har haft fornuftige tider på det seneste, så må man jo også notere sig, at der er voldsomt mange enheder på vej i alle tonnage-segmenter, og de vil alt andet lige resultere i et nedadgående pres på fragtraterne,” forklarer Jørn Steen Nielsen.



Han peger videre på, at der jo er tale om, at de nye skibe skal lægges oven i en betydelig backlog af overtallig tonnage, så der er grund nok til at træde varsomt og spørge sig for hos kendere af markedet – for værfter som for redere og ikke mindst investorer.



Sidstnævnte tæller typisk shippingbanker og investeringsgrupperinger. Tilgangen til at søge rådgivning hos f.eks. Steen Nielsen & Partner er dog ofte vidt forskellig, idet bankerne p.t. ikke atypisk ser på, hvordan de kan begrænse en skadesramt investering og slippe ud med mindst muligt minus frem for at være med til at udvikle nye nybygnings-projekter.



Investeringsfondene er en lidt anden størrelse, idet de udmærket kan være meget solide og velrenommerede selskaber, som måske i udgangpunktet har begrænset kendskab til shipping. Men de er altid på udkig efter nye markeder, der kan give afkast og har ihvertfald over en periode set shippinginvesteringer som interessante. Omvendt kan de givetvis også hurtigt miste interessen igen og i stedet fokusere mod investeringer i andre markeder. Under alle omstændigheder er kvalitets-rådgivning en efterspurgt vare, så Jørn Steen Nielsen frygter ikke for at få for meget arbejdsro.



Fakta:



Alder 60 år



Uddannet shippingmand i A.P. Møller



Overtog som CEO ansvaret for det privatejede (af Mærsk Møller-familien) i 1990



Startede selskabet Steen Nielsen & Partners i sommer
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125