23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

LOGBOGEN uge 50

RUNDT OM DET BLÅ DANMARK: Hven kender til skæbnen for coasteren 'Atlas' - og læs om glade giver til museer i Aarhus og Køge.
I den forgangne uge lavede Lampemanden en aldeles graverende fejl med et JL-foto. En alt for hurtig redaktør af siden satte første og bedste medsendte foto fra Jan Preisler på i den naive tro, at det gjaldt 'Arabien Reefer' i noget, der lignede Panamakanalen – i hvert fald nødtørftigt…
 
Det har så sandelig ikke skortet på henvendelser i den bommerts regi, så Logbogens-redaktøren besluttede sig for at skose Lampemands-redaktøren lidt ekstra i anledningen.
 
Så vi kan da godt tage en lille hilsen fra læser Erik Danielsen fra Svendborg, der endda har sendt rettelsen med gammeldags brev. Snart længe siden, man har set sådan et på redaktionen.
 
In memoriam
Men Erik Danielsen var altså ved at få sin banan (hvad ellers, når det nu gjaldt en Lauritzen-reefer) galt i halsen, da han så 'Varla Dan' omtalt som 'Arabian Reefer' og en grå havnekaj i Kolding som den grønne Panamakanal… Hermed endnu engang rettet og rettet til.
 
Erik Danielsen skriver i øvrigt videre, at han har bemærket en ny stil i bladet til det bedre, og det glæder skam bestemt. Han sender også en venlig hilsen tilbage til gamle ”Position”, som han fremdrager og genlæser ved lejlighed. Med stadig undren over, ar der kunne stå så meget på så lidt plads. Men Den Gamle Redacteur var jo heller ikke kendt for at spare på bogstaverne…
 
Efterlysning
Til slut endelig det, Erik Danielsen egentlig har på mest på hjerte: En efterlysning.
Han vil gerne vide, hvad der blev af gamle 'Atlas' af København. Han vover påstanden om, at det meget vel kan være den sidste singledækker, der har rundet Svendborg.
Det kan Logbogen ikke give svaret på og heller ikke, hvad der blev 'Atlas'' skæbne, men vi vover et frivilligt øje og bringer et foto, der så vist og måske er omtalte 'Atlas' – venligst udlånt af museet i Helsingør.
Svar kan indsendes på erik@soefart.dk – eller med brev…
 
Museumsgaver
Og så til Aarhus, hvorfra Aarhus Søfarts Museum glad kan berette, at man har modtaget en smuk bevilling på 75.000 kr. fra Velux Fonden – den største museet til dato har fået indenbords.
 
Støtten betyder, at museets frivillige kan få bedre arbejdsvilkår i det daglige, og at formidlingsopgaven kan få et kvalitetsløft, som det hedder.
 
Aarhus Søfarts Museum lider som bekendt stadigt under, at man så at sige bor i fem containere, efter at man måtte forlade sin lokaler på havnen. Og det er museets erklærede mål at komme til at flytte ud af containerne og ind i rette udstillingsomgivelser igen. Udstillingsgenstande skorter det i hvert fald ikke på, så de skulle gerne kunne præsenteres ordentligt snart, lyder det fra museets primus motor og formand, Karl Nøhr Sørensen.
 
Også i Køge man glæde sig over støtte til den maritime kultur. Derovre er det endda to projekter, der har fået lidt ekstra at gøre med. Og fra samme giver. Sidstnævnte er Støtteforeningen ”Ankeret”, der har valgt at bidrage til to lokale modelskibsbyggerier –  af på én gang ens og vidt forskellig karakter.
 
Det ene er Køge Maritime Aktivitetscenter, hvor man bygger skalamodeller af historiske skibe fra 1600- og 1700-tallet. Den anden er Foreningen Hummeren, som hedder sådan af en helt speciel grund. ’Hummeren’ var nemlig navnet på et af salig Kong Christian IV’s orlogsskibe. Det sank i 1637, men var i øvrigt et af flådens bedste skibe. Og det vil Foreningen Hummeren gerne være med til at bevise ved at bygge en fuld skala-model. Imponerende projekt.
 
 
 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03