23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

OPDATERET - Ekstraordinært møde om forsinket Samsø-færge

NYBYGNING: Leverandører af fejlbehæftede hovedkomponenter til ny Samsø-færge blev i går onsdag kaldt til møde på Remontowa-værftet. Samsø Rederi har sikret sig charter-færge frem til udgangen af januar næste år.
(Opdateret torsdag 11. december 2014, kl. 12.00)

Samsø Rederi har endnu ikke sat en opdateret dato på indsættelsen af den nye færge 'Samsø', som det nyetablerede kommunale rederi har under bygning på det polske værft Remontowa i Gdansk. Leveringen af den nye færge er blevet skubbet nogle gange. Nu meddeler rederiet, at de forlænger charteraftalen på færgen 'Ane Læsø' til og med januar i venten på færgenybygningen.

I går onsdag indkaldte værftet motorleverandøren Wärtsilä samt leverandøren af færgens LNG-bunkertank, et selskab ejet af værftet selv, til et møde, hvor de skulle redegøre for de problemer, der viste sig under prøveturen i slutningen af november. Samsø Rederis direktør, Carsten Kruse, oplyser i dag torsdag til Søfart, at han endnu ikke havde modtaget en opdateret tidsplan efter gårsdagens møde.

Rederiet meddelte efter prøveturen, hvor den seneste udmeldte leveringsdato, 5. december, blev udsat uden ny dato-fastsættelse, at der var konstateret problemer med motorer og LNG-tank. Ifølge Søfarts oplysninger betaler Remontowa-værftet Samsø Kommune dagbøder på 100.000 kr. for overskridelsen af leveringsterminen. Den oprindelig udmeldte leveringsdato i forbindelse med kontraheringen i marts 2013 var sat til 15. september 2014.

Motorfejl og temperaturforskelle

Prøveturen viste ustabil motordrift med 20 til 30 pct. mindre output under LNG-drift end specificeret i kontrakten. Samt, at en af de fire dual fuel-motorer helt fejlede under 4-timerstesten, hvor motorerne skal køres på fuld last i fire timer. Rederiet meddelte ydermere, at der var konstateret temperaturforskelle i LNG-bunkertanken, hvilket skulle opfølges af nærmere undersøgelser. Samsø Rederi anvender danske OSK ShipTech som rådgivere og rederrepræsentanter under bygningen af 'Samsø', der bliver Danmarks første LNG-drevne indenrigsfærge.

Selv om forsinkelser i levering af nye prototype-færger langtfra er usædvanlige, har det nye kommunale færgerederis gentagne udsættelser af 'Samsø' fået en del opmærksomhed lokalt på Samsø. Øsamfundet har da også før oplevet problemer med indsættelse af nye færger, da Sælvig-Hourutens forrige operatør, Nordic Ferry Services (i dag Danske Færger), skulle introducere den græsk-byggede færge 'Kanhave' i forbindelse med en ny koncession på ruten efter rederiet Samsø Linien i 2008.

Både byggeværftet Remontowa og motorleverandøren Wärtsilä har i dag branchens længste referencelister på henholdsvis bygning af LNG-færger og dual fuel-motorer til skibsfarten. Netop erfaring og know-how, eller rettere mangel på samme, var et centralt problem i forbindelse med indsættelsen af 'Kanhave', som sammen med et antal aldrig leverede søsterskibe blev kontraheret ved et ubeskrevet værft i Grækenland.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web03