23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Manglende fokus på faldrisiko før dødsulykke på tankskib

ARBEJDSMILJØ: Fokus på farlige gasser ved tankrensning bør ledsages af vurdering af faldrisiko i sikkerhedsprocedurer om bord på tankskibe efter dødsulykke på 'Scorpius'.
En faldulykke om bord på Sirius Shippings danskflagede produkt- og kemikalietankskib 'Scorpius' i Stigsnæs 8. maj i år, som kostede en overstyrmand livet, er nu afdækket i en søulykkesrapport fra Den Maritime Havarikommission.

Den 43-årige overstyrmand, der havde været otte år om bord i 'Scorpius', blev fundet livløs på bunden af en lasttank. Efter tankvask havde han været i færd med at inspicere skibets lasttanke, og i den proces tog han et par trin ned ad hver tanks adgangslejder. I en af tankene faldt overstyrmanden øverst fra lejderen og blev dræbt i faldet.

Rapporten konkluderer, at overstyrmanden brød de gældende sikkerhedsprocedurer ved at bevæge sig ned i tankene uden først at have fulgt den særlige procedure ved denne arbejdsopgave. Imidlertid tillægges dette brud med sikkerhedsreglerne ikke nogen betydning i forhold til ulykken. Faldet fra toppen af lejderen kunne være sket uanset dette, konkluderes det.

Farligt udformet lejder

Lejderen, der havde bestået tidligere surveys, bl.a. udført af de danske søfartsmyndigheder, startede øverst med et kort lodret stykke uden gelænder og var udformet således, at det umuliggjorde fæstnelse af faldsikringsseler.

Samtidigt påpeges de gældende sikkerhedsprocedurer ved adgang til lastetanke i forbindelse med tankrensning. Her er fokus alene på faren fra gasser i atmosfæren og på, hvordan man undgår dem. Dette korresponderer ifølge rapporten ikke i tilstrækkelig grad med den daglige arbejdsgang, som oftest baserer sig på situationsbestemte beslutninger hos den enkelte.

Rapporten konkluderer, at overstyrmanden må have vurderet, at tankatmosfæren var sikker, hvorfor han kunne gå et par trin ned ad tanklejderne uden forudgående måling af eventuelle farlige gasser. I den sammenhæng indgik vurderingen for faldrisikoen ikke. Ulykken skyldes derfor ikke en afvigelse fra de gældende sikkerhedsprocedurer, men mere en problematisk udformning af lejderen, en utilstrækkelig forebyggelse af faldulykker samt en for atmosfære-fokuseret risikoanalyse bag ved de gældende procedurer. En obduktion kunne ikke bevise, at den omkomne havde været udsat for farlige gasser i forbindelse med ulykken.

Læs søulykkesrapporten her

Ifølge søulykkesrapporten har Sirius Shipping efterfølgende foretaget ekstra sikkerhedskampagner om bord i rederiets skibe, foretaget en gennemgang af de forebyggende sikkerhedsprocedurer samt endelig gennemgået faldsikkerhedsudstyret og introduceret nyt og bedre udstyr, hvor det har været nødvendigt.

FAKTA
’Scorpius’ anløb Gulfhavn Olieterminal i Stigsnæs med en last på 10.496 tons procesvand fra norske olieboreplatforme lastet i Mongstad tre dage tidligere. Procesvandet var losset og den efterfølgende tankrensning gennemført, da den fatale arbejdsulykke indtraf.

Det var overstyrmandens pludselige manglende respons over WHF’en, under tankrensningen, der fik andenstyrmanden til at bede en af de to involverede skibsassistenter om at kigge efter overstyrmanden.

Skibets besætning fik selv bjærget overstyrmanden op af tanken og over på kajen, samtidigt med, at de gav førstehjælp.  15 minutter efter, at overstyrmanden var blevet fundet livløs i tanken, ankom ambulancen. 35 minutter senere erklærede en læge fra en akutbil overstyrmanden for død.

’Scorpius’s besætning bestod på ulykkestidpunktet af 13 mand af svensk, finsk og filippinsk nationalitet.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web03