Med det aktuelle second hand-køb af det 2.600 BT store britiske platform supply-skib 'Highland Vanguard', nu omdøbt til 'Blue Bella', er Faaborg-rederiet Blue Star Line A/S oppe på syv skibe. Siden 2013 er der med 'Blue Bella' alene indkøbt tre store offshore-skibe. De øvrige to er overtaget fra Maersk Supply Service.
”Det er mest havmølle-området, der de seneste år har gjort det muligt for os at udvide antallet af skibe, og det er også tilfældet denne gang. Men opgaverne med vores supply- og ankerhåndteringsskibe på olie- og gas-området er dog stadigt en vigtig del af vores forretning,” forklarer Tom Hald, CEO for Blue Star Line. Han oplyser, at når de to besætninger til 'Blue Bella' er fuldtallige, vil Blue Star Line været vokset til omkring 150 medarbejdere.
'Highland Vanguard' blev for omkring to uger siden leveret ved Søby Værft af de forrige ejere, britiske GulfMark. Lige nu pågår en større overhaling af skibet 'Søby' i forbindelse med dets femårs-klasning. Tom Hald oplyser, at 'Blue Bella', i lighed med de senest indkøbte skibe, skal opgraderes til DP2, ligesom det skal gennem en generel modernisering.
Bygget i 1990
Blue Star Line har tidligere købt henholdsvis 'Mærsk Chieftain' og 'Maersk Challenger' fra Maersk Supply Service. De to ankerhåndteringsfartøjer er siden blevet omdøbt til 'Blue Antares' og 'Blue Aries'.
'Blue Bella' blev leveret til norske interesser fra Brattvaag Skipsverft i Norge i 1990. Skibet er baseret på Ulsteins UT 705-standarddesign, oprindeligt bygget til DP1. Fremdrivningen sker fra et dieselmekanisk maskineri på to Normo/Bergen Diesel-hovedmotorer på i alt godt 4.800 kW til en servicefart på 12 knob. 'Blue Bella' er ligesom Blue Star Lines øvrige skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.
Læs også:”Det er mest havmølle-området, der de seneste år har gjort det muligt for os at udvide antallet af skibe, og det er også tilfældet denne gang. Men opgaverne med vores supply- og ankerhåndteringsskibe på olie- og gas-området er dog stadigt en vigtig del af vores forretning,” forklarer Tom Hald, CEO for Blue Star Line. Han oplyser, at når de to besætninger til 'Blue Bella' er fuldtallige, vil Blue Star Line været vokset til omkring 150 medarbejdere.
'Highland Vanguard' blev for omkring to uger siden leveret ved Søby Værft af de forrige ejere, britiske GulfMark. Lige nu pågår en større overhaling af skibet 'Søby' i forbindelse med dets femårs-klasning. Tom Hald oplyser, at 'Blue Bella', i lighed med de senest indkøbte skibe, skal opgraderes til DP2, ligesom det skal gennem en generel modernisering.
Bygget i 1990
Blue Star Line har tidligere købt henholdsvis 'Mærsk Chieftain' og 'Maersk Challenger' fra Maersk Supply Service. De to ankerhåndteringsfartøjer er siden blevet omdøbt til 'Blue Antares' og 'Blue Aries'.
'Blue Bella' blev leveret til norske interesser fra Brattvaag Skipsverft i Norge i 1990. Skibet er baseret på Ulsteins UT 705-standarddesign, oprindeligt bygget til DP1. Fremdrivningen sker fra et dieselmekanisk maskineri på to Normo/Bergen Diesel-hovedmotorer på i alt godt 4.800 kW til en servicefart på 12 knob. 'Blue Bella' er ligesom Blue Star Lines øvrige skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister.