23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Her bliver containerkran i Esbjerg fældet

VIDEO: I mere end fyrre år har den 350 tons tunge kran været brugt til last og losning af skibe i havnen. Men nu er det slut. Se videoen, hvor kranen bliver fældet for at blive skåret op til jernskrot og genanvendt.
Containerkranen blev leveret til Esbjerg Havn tilbage i 1973. Den blev produceret på Aarhus Maskinfabrik og er Danmarks ældste af sin slags. Det er dog slut nu, hvor jernet i stedet skal genbruges til produktion af nye jernplader eller jernbjælker, skriver Esbjerg Havn i en pressemeddelelse.
 
Årsagen til nedbrydningen er, at Esbjerg Havn har indstillet containertransporten for at skabe plads til havnens øvrige forretningsområder. Gennem de senere år er ro/ro-transporten steget markant, mens containertransporten har været en mindre del af aktiviteterne på havnen.
 
 
Efter kranen er lagt ned, bliver den skåret op til skrot i mindre stykker. Herefter bliver den sendt til omsmeltning hos smelteværker rundt i verden og kan dermed komme til at gøre nytte igen som råvare til produktion af nye byggematerialer. Genanvendelsesprocenten er næsten 100.
 

FAKTA: Esbjerg Havns containerkran
  • Den mere end 350 tons tunge containerkran er en såkaldt løbekran med en sporvidde på 33 meter og et udlæg på 33 meter.
  • Containerkranen er produceret på Aarhus Maskinfabrik og kostede Esbjerg Havn godt 4 mio. kr. Den blev bestilt i 1971 og blev leveret til Esbjerg Havn i 1973.
  • Kranen er bygget til at laste og losse 40-fodscontainere med en vægt op til 32 tons.
  • Det er forventningen, at man kan genbruge næsten hele kranen, så der vil komme omkring 350 tons jernskrot ud af kranen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03