Containerskibene bliver større og mere og økonomiske. Det er måske ikke det mest overraskende udkomme af en undersøgelse foretaget af analysefirmaet Lloyd’s List Intelligence. Men herfra kan man også konstatere, at gennemsnitsstørrelsen for containerskibe er braget godt fremad og nu for første gang har passeret 7.000-TEU mærket med et gennemsnit på 7.211 TEU mod 6.486 TEU i 2013 – en fremgang på 11,2 pct.
Ifølge Dansk Illustreret Skibsliste blev der per oktober i år ejet i alt 270 cellulære containerskibe af danske interesser. De havde til sammenligning en gennemsnitlig TEU-kapacitet på 5.959. Altså noget under verdensgennemsnittet ifølge Lloyd’s List Intelligence. Ud af de 270 skibe er dog også kun 144 af post panamax-størrelsen.
Analysefirmaet peger naturligvis på economy of scale-effekten som den store driver for udviklingen, hvor der i øjeblikket næsten sættes ny rekord i ”verdens største containerskib” uge for uge, som det pointeres lidt tørt. Efter den nuværende rekordholder 'CSCL Globe' (19.100 TEU) ventes titlen dog først at overgå til den næste i rækken til januar, når 'MSC Oscar' bliver leveret.
Falder igen
Lidt mere overraskende er det, at mens udviklingen i 2015 vil følge den nuværende trend, så synes gennemsnitsstørrelsen i 2016 at ville falde tilbage igen. Til næste år skulle gennemsnittet faktisk passere de 8.000 TEU, mens det i 2016 vil rykke ned under resultatet for 2014, lyder facit på kalkulationerne. Det skyldes, at antallet af de programmerede leveringer af mega-enheder dykker, mens der tilgår markedet flere ”almindelige” skibe.
Hvorvidt det så også kommer til at gå sådan, spekuleres der så også i, idet der kan ventes nye kontraheringer over perioden, men de skal meget snart på banen, hvis de skal påvirke 2016-tallene. Og med udsigt til en ret voldsom stigning i den samlede TEU-mængde vil der skulle mange store skibe til for at hæve gennemsnitstallet. Det forventes, at der i 2016 vil tilgå verdensflåden 1,9 mio. TEU mod 1,4 mio. TEU i 2014.
Loyd’s List Intelligence har også set lidt på udviklingen inden for skrotning, og heraf fremgår det, at den gennemsnitlige størrelse af skibe, der skrottes, også så småt går opad – om end meget småt opad. I 2014 nåede det tal op på 2.231 TEU mod 2.210 TEU i 2013. Set over en årrække er tallet dog siden 2010 gået fra små 1.600 TEU. I 2010 lå gennemsnitsstørrelsen af eksisterende skibe i øvrigt helt nede på godt 5.200 TEU.
Ifølge Dansk Illustreret Skibsliste blev der per oktober i år ejet i alt 270 cellulære containerskibe af danske interesser. De havde til sammenligning en gennemsnitlig TEU-kapacitet på 5.959. Altså noget under verdensgennemsnittet ifølge Lloyd’s List Intelligence. Ud af de 270 skibe er dog også kun 144 af post panamax-størrelsen.
Analysefirmaet peger naturligvis på economy of scale-effekten som den store driver for udviklingen, hvor der i øjeblikket næsten sættes ny rekord i ”verdens største containerskib” uge for uge, som det pointeres lidt tørt. Efter den nuværende rekordholder 'CSCL Globe' (19.100 TEU) ventes titlen dog først at overgå til den næste i rækken til januar, når 'MSC Oscar' bliver leveret.
Falder igen
Lidt mere overraskende er det, at mens udviklingen i 2015 vil følge den nuværende trend, så synes gennemsnitsstørrelsen i 2016 at ville falde tilbage igen. Til næste år skulle gennemsnittet faktisk passere de 8.000 TEU, mens det i 2016 vil rykke ned under resultatet for 2014, lyder facit på kalkulationerne. Det skyldes, at antallet af de programmerede leveringer af mega-enheder dykker, mens der tilgår markedet flere ”almindelige” skibe.
Hvorvidt det så også kommer til at gå sådan, spekuleres der så også i, idet der kan ventes nye kontraheringer over perioden, men de skal meget snart på banen, hvis de skal påvirke 2016-tallene. Og med udsigt til en ret voldsom stigning i den samlede TEU-mængde vil der skulle mange store skibe til for at hæve gennemsnitstallet. Det forventes, at der i 2016 vil tilgå verdensflåden 1,9 mio. TEU mod 1,4 mio. TEU i 2014.
Loyd’s List Intelligence har også set lidt på udviklingen inden for skrotning, og heraf fremgår det, at den gennemsnitlige størrelse af skibe, der skrottes, også så småt går opad – om end meget småt opad. I 2014 nåede det tal op på 2.231 TEU mod 2.210 TEU i 2013. Set over en årrække er tallet dog siden 2010 gået fra små 1.600 TEU. I 2010 lå gennemsnitsstørrelsen af eksisterende skibe i øvrigt helt nede på godt 5.200 TEU.