23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Virksomhedsopkøb styrker Wärtsilä til fremtiden

INTERNATIONAL: Maritime teknologiselskaber som SAM Electronics og Lyngsø Marine bliver en del af Wärtsilä-koncernen, der vil styrke sin position på automations- og offshore-området.
Den store finske Wärtsilä-koncern styrker nu sin position inden for automation samt diesel- og LNG-elektrisk drift af skibe. Det sker gennem opkøbet af L-3 Marine Systems International, et internationalt selskab noteret på New York-børsen med hovedkvarter i Hamborg.

Bag L3 MSI (L-3 Marine Systems International) gemmer der sig kendte og etablerede maritime produktbrands som SAM Electronics og Lyngsø Marine – foruden L-3 Valmarine, L-3 Dynamic Positioning & Control Systems, Jovyatlas Euroatlas, L-3 Elac Nautik, Funa og APSS.

Wärtsilä skal betale 285 mio. euro for L3 MSI, som i indeværende år forventes at generere en omsætning på 400 mio. euro. Selskabsopkøbet er betinget af myndighedsgodkendelse og forventes at være gennemført i løbet af andet kvartal 2015.

Det oplyser Wärtsilä i dag i en pressemeddelelse.

Styrker inden for energieffektivitet

”Ved at slå os sammen med L3 MSI skaber vi en stærk elektrisk- og automationsforretning, som er unik både i branchekompetencer og vidden af ekspertise," udtaler Jaakko Eskola, senior executive vice president & president for Ship Power i Wärtsilä-koncernen, og fortsætter:

"Denne aftale stemmer fuldstændig overens med vores vækststrategi om at blive den førende leverandør af innovative produkter og integrerede løsninger i marine- og olie & gas-sektoren. Det gør os i stand til at have et dedikeret fokus på begge markeder med en markedsledende portefølje, som indeholder løsninger fra begge virksomheder.”

Med købet af L3 MSI styrker Wärtsilä-koncernen, som er blandt de førende skibsmotorproducenter i verden, sin position i forhold til stigende krav fra redere og myndigheder om øget energieffektivitet på skibe. Noget, som oftest kræver en større fleksibilitet i skibenes drift og fremdrivning.

Derfor oplever markedet i øjeblikket en voksende interesse for elektrisk drift, enten i form af diesel- eller LNG-elektriske skibsmaskinerier, og formentligt snart også på hybride batteribaserede systemer. Alt sammen teknologier, der stiller store krav til skibenes automationssystemer.

Kan bedre efterleve offshore-krav

Den anden del af den nyerhvervede produktportefølje styrker Wärtsilä, som også leverer skibsdesign, på olie- og gas-offshoremarkedet. Her stiger kravene hele tiden til den tonnage, der skal eftersøge eller supportere i stadig mere krævende havområder og under stadig strammere sikkerhedsmarginer. 

Med adgangen til selskaberne i L3 MSI styrker Wärtsilä sig således også inden for elektronisk navigation, dynamisk positionsteknologi samt sonar- og undervandskommunikationsteknologi.

De enkelte selskaber i L3 MSI beskæftiger tilsammen mere end 1.700 medarbejdere på 38 forskellige lokaliteter i 14 forskellige lande.

Læs også:
 
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094