23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stena-færge får dansk flag

INDFLAGNING: Stena-ejet ro/pax-færge flyttes til DIS. Flere kan følge efter, lyder det fra Stenas hovedkontor i Gøteborg, hvorfra andre rederier allerede har flyttet flåden til Danmark.
Endnu et svensk-ejet skib har fundet vej til DIS (Dansk Internationalt Skibsregister). Denne gang fra Sveriges største rederikoncern Stena AB, hvor datterselskabet Stena RoRo onsdag i denne uge fik ro/pax-færgen 'Norman Asturias' registreret i det danske internationale skibsregister.

Deputy managing director hos Stena RoRo, Olof Berndtsson, oplyser til Søfart, at det er sandsynligt, at flere Stena-skibe kan komme under dansk flag.

”Først og fremmest har den danske søfartspolitik været proaktiv set i forhold til den svenske, og der er blevet lyttet til erhvervets ønsker og behov. Det er blevet bemærket her i Gøteborg, hvor vi jo langtfra er det første rederi, der har fået øje på det danske flag," siger Olof Berndtsson og fortsætter:

"Og så har vi allerede en stor og veletableret repræsentation i Danmark og ejer i forvejen to danskflagede skibe. Derfor ser jeg det som sandsynligt, at vi i fremtiden kommer til at placere flere skibe under dansk flag. Vi er jo et stort rederi, hvor der hele tiden sker en udskiftning i flåden,” siger han.

Var eneste under italiensk flag

Stena-koncernen med base i Gøteborg har kontorer i både Grenaa og Frederikshavn i forbindelse med færgedivisionen, Stena Line, som driver tre færgeruter fra Danmark.

Da Stena Line i 2012 overtog ejerskabet af de to tidligere dansk-ejede ro/pax-færger 'Ask' og 'Urd', forblev de begge i DIS, men placeret i selskabet Stena Line Baltic med adresse i Frederikshavn. Olof Berndtsson oplyser, at 'Norman Asturias' også er placeret i et frederikshavner-selskab.

Ifølge Olof Berndtsson var baggrunden for, at netop 'Norman Asturias' blev flyttet til DIS, at rederiet ønsker at skære ned på antallet af forskellige registre i flåden, og at 'Norman Asturias' var det eneste skib i Stena RoRos flåde, som sejlede under italiensk flag.

Gunstigere vilkår i DIS

Stena RoRo ejer selv en større flåde af ro/ro- og ro/pax-skibe, men agerer ellers nybygnings-, købs-, salgs-, og charterafdeling for Stena Line, der er et af verdens største færgerederier. Derudover er Stena-koncernen også store inden for tankskibsfart og i olie- og gas-offshore.

I de seneste år har en række svenske rederier med rederihovedkvarterer i Gøteborg-området helt eller delvist flyttet deres flåder af enten produkt- og kemikalietankskibe eller crew- og ankerhåndteringsfartøjer til vind- eller olie-offshore fra svensk register til DIS.

I alle tilfælde begrundet med, at de svenske rammevilkår for det internationale søfartserhverv ikke tilbyder de samme gunstige vilkår som i Danmark med DIS, der bl.a. tilbyder en nettolønsordning.

FAKTA:
- 'Norman Asturias' er på 27.414 BT og har en kapacitet på 2.255 lanemeter og 1.000 passagerer.
- Ro/pax-færgen blev leveret fra det italienske Visentini-værft i 2007.
- Skibet har i en kort periode sejlet for DFDS på Østersøen under navnet 'Baltic Amber'.
- I dag er skibet sluttet på en længerevarende timecharter til marokkanske Inter Shipping, hvor det besejler en rute mellem Algeciras i Spanien og Tanger Med-havnen i Marokko.

Læs også:
Fortsat flugt fra svensk register
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web03