Endnu et svensk-ejet skib har fundet vej til DIS (Dansk Internationalt Skibsregister). Denne gang fra Sveriges største rederikoncern Stena AB, hvor datterselskabet Stena RoRo onsdag i denne uge fik ro/pax-færgen 'Norman Asturias' registreret i det danske internationale skibsregister.
Deputy managing director hos Stena RoRo, Olof Berndtsson, oplyser til Søfart, at det er sandsynligt, at flere Stena-skibe kan komme under dansk flag.
”Først og fremmest har den danske søfartspolitik været proaktiv set i forhold til den svenske, og der er blevet lyttet til erhvervets ønsker og behov. Det er blevet bemærket her i Gøteborg, hvor vi jo langtfra er det første rederi, der har fået øje på det danske flag," siger Olof Berndtsson og fortsætter:
"Og så har vi allerede en stor og veletableret repræsentation i Danmark og ejer i forvejen to danskflagede skibe. Derfor ser jeg det som sandsynligt, at vi i fremtiden kommer til at placere flere skibe under dansk flag. Vi er jo et stort rederi, hvor der hele tiden sker en udskiftning i flåden,” siger han.
Var eneste under italiensk flag
Stena-koncernen med base i Gøteborg har kontorer i både Grenaa og Frederikshavn i forbindelse med færgedivisionen, Stena Line, som driver tre færgeruter fra Danmark.
Da Stena Line i 2012 overtog ejerskabet af de to tidligere dansk-ejede ro/pax-færger 'Ask' og 'Urd', forblev de begge i DIS, men placeret i selskabet Stena Line Baltic med adresse i Frederikshavn. Olof Berndtsson oplyser, at 'Norman Asturias' også er placeret i et frederikshavner-selskab.
Ifølge Olof Berndtsson var baggrunden for, at netop 'Norman Asturias' blev flyttet til DIS, at rederiet ønsker at skære ned på antallet af forskellige registre i flåden, og at 'Norman Asturias' var det eneste skib i Stena RoRos flåde, som sejlede under italiensk flag.
Gunstigere vilkår i DIS
Stena RoRo ejer selv en større flåde af ro/ro- og ro/pax-skibe, men agerer ellers nybygnings-, købs-, salgs-, og charterafdeling for Stena Line, der er et af verdens største færgerederier. Derudover er Stena-koncernen også store inden for tankskibsfart og i olie- og gas-offshore.
I de seneste år har en række svenske rederier med rederihovedkvarterer i Gøteborg-området helt eller delvist flyttet deres flåder af enten produkt- og kemikalietankskibe eller crew- og ankerhåndteringsfartøjer til vind- eller olie-offshore fra svensk register til DIS.
I alle tilfælde begrundet med, at de svenske rammevilkår for det internationale søfartserhverv ikke tilbyder de samme gunstige vilkår som i Danmark med DIS, der bl.a. tilbyder en nettolønsordning.
FAKTA:
- 'Norman Asturias' er på 27.414 BT og har en kapacitet på 2.255 lanemeter og 1.000 passagerer.
- Ro/pax-færgen blev leveret fra det italienske Visentini-værft i 2007.
- Skibet har i en kort periode sejlet for DFDS på Østersøen under navnet 'Baltic Amber'.
- I dag er skibet sluttet på en længerevarende timecharter til marokkanske Inter Shipping, hvor det besejler en rute mellem Algeciras i Spanien og Tanger Med-havnen i Marokko.
Læs også:
Fortsat flugt fra svensk register
Deputy managing director hos Stena RoRo, Olof Berndtsson, oplyser til Søfart, at det er sandsynligt, at flere Stena-skibe kan komme under dansk flag.
”Først og fremmest har den danske søfartspolitik været proaktiv set i forhold til den svenske, og der er blevet lyttet til erhvervets ønsker og behov. Det er blevet bemærket her i Gøteborg, hvor vi jo langtfra er det første rederi, der har fået øje på det danske flag," siger Olof Berndtsson og fortsætter:
"Og så har vi allerede en stor og veletableret repræsentation i Danmark og ejer i forvejen to danskflagede skibe. Derfor ser jeg det som sandsynligt, at vi i fremtiden kommer til at placere flere skibe under dansk flag. Vi er jo et stort rederi, hvor der hele tiden sker en udskiftning i flåden,” siger han.
Var eneste under italiensk flag
Stena-koncernen med base i Gøteborg har kontorer i både Grenaa og Frederikshavn i forbindelse med færgedivisionen, Stena Line, som driver tre færgeruter fra Danmark.
Da Stena Line i 2012 overtog ejerskabet af de to tidligere dansk-ejede ro/pax-færger 'Ask' og 'Urd', forblev de begge i DIS, men placeret i selskabet Stena Line Baltic med adresse i Frederikshavn. Olof Berndtsson oplyser, at 'Norman Asturias' også er placeret i et frederikshavner-selskab.
Ifølge Olof Berndtsson var baggrunden for, at netop 'Norman Asturias' blev flyttet til DIS, at rederiet ønsker at skære ned på antallet af forskellige registre i flåden, og at 'Norman Asturias' var det eneste skib i Stena RoRos flåde, som sejlede under italiensk flag.
Gunstigere vilkår i DIS
Stena RoRo ejer selv en større flåde af ro/ro- og ro/pax-skibe, men agerer ellers nybygnings-, købs-, salgs-, og charterafdeling for Stena Line, der er et af verdens største færgerederier. Derudover er Stena-koncernen også store inden for tankskibsfart og i olie- og gas-offshore.
I de seneste år har en række svenske rederier med rederihovedkvarterer i Gøteborg-området helt eller delvist flyttet deres flåder af enten produkt- og kemikalietankskibe eller crew- og ankerhåndteringsfartøjer til vind- eller olie-offshore fra svensk register til DIS.
I alle tilfælde begrundet med, at de svenske rammevilkår for det internationale søfartserhverv ikke tilbyder de samme gunstige vilkår som i Danmark med DIS, der bl.a. tilbyder en nettolønsordning.
FAKTA:
- 'Norman Asturias' er på 27.414 BT og har en kapacitet på 2.255 lanemeter og 1.000 passagerer.
- Ro/pax-færgen blev leveret fra det italienske Visentini-værft i 2007.
- Skibet har i en kort periode sejlet for DFDS på Østersøen under navnet 'Baltic Amber'.
- I dag er skibet sluttet på en længerevarende timecharter til marokkanske Inter Shipping, hvor det besejler en rute mellem Algeciras i Spanien og Tanger Med-havnen i Marokko.
Læs også:
Fortsat flugt fra svensk register