23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk drone vil erobre det maritime luftrum

TEKNIK: Bornholmske Little Smart Things vil med bevilling fra Innovationsfonden videreudvikle sin fastvingedrone Cumulus One, så den kan bruges i mange maritime sammenhænge.
Med støtte fra Innovationsfonden på fem mio. kr. – ud af et samlet budget på 8,5 mio. – kan Nexø-baserede Little Smart Things sætte yderligere fart i udviklingen af sin specielle flyvende drone Cumulus One, der ikke mindst spås at have mange maritime muligheder. Det er i øvrigt faktisk første gang, at Innovationsfonden lader sine midler tilflyde Bornholm.

Cumulus One er udviklet af den bornholmske virksomhed Smart Little Things med hjemsted i Nexø, og i samarbejde med DTU Space (Lyngby) og Aalborg Universitet skal der nu sættes fuld fart på de maritime udviklingsmuligheder, der spænder meget vidt ifølge direktør i Little Smart Things, Esben Nielsen.

”Cumulus One er i maritim sammenhæng ikke mindst i spil inden for søredning og miljøovervågning, men den kan også anvendes til f.eks. isrekognoscering, og den har således allerede været testet i grønlandske farvande. Dronen kan generelt agere platform for en række forskellige formål, alt afhængigt af, hvilken type overvågningsudstyr man udstyrer den med,” forklarer han.

Meget fleksibel
 
Dronen kan ifølge Smart Little Things flyve med alt fra sensorer, der modtager data om atmosfæriske forhold, til kameraer af forskellige typer – fra infrarøde optagelser (termiske optagelser) til almindelig videoovervågning. Den er i stand til at flyve i op til tre timer ad gangen og er meget enkel at sætte i arbejde, som det pointeres.

Cumulus One er udviklet som en batteri- og propeldrevet fastvingedrone, men den kan ikke desto mindre sættes i luften ”by hand” ved simpelthen at kaste den af sted, og den har yderligere den store fordel, at den kan lande nærmest lodret, hvilket også indbefatter et skibsdæk i rum sø, idet automatikken skal kunne sikre, at den lander inden for en margin på højst 10 til 20 meter.

Dronen er udviklet, så den ikke kræver styring undervejs, men opererer fuldautomatisk efter forudprogrammerede baner. Den kan desuden selv finde hjem til basen og afbryde en mission, hvis f.eks. vind- og vejrforhold betyder, at energiniveauet betinger en afbrydelse af en given mission før planlagt.

Samarbejder
 

”I forhold til det maritime sigte er det, at samarbejdet med DTU Space og Aalborg Universitet især kommer i spil," forklarer Esben Nielsen.

”Vi selv er jo i det primære droneudviklere. Det er vores force, og det har fungeret fint med landbaserede modeller, men når vi snakker maritimt brug, skal vi have ekstra meget fokus på præcisionen. Og her er Aalborg Universitet meget stærke på navigeringsprogrammering og styresystemer, mens DTU Space er meget stærke på positioneringen, så vi har fundet en super platform at arbejde på sammen med de to institutioner.”

”Vi er også i dialog med flere potentielle maritime brugere, herunder Søværnet, der kan se et potentiale i Cumulus One. Og vi har også haft kontakt til andre udviklingsfirmaer, der kan se et potentiale i dronen som bærer af deres udstyr. Den er naturligvis begrænset af sin bæreevne (600-700 gram), men principielt er der ingen tekniske grænser for, hvad dronen kan benyttes til,” pointerer Esben Nielsen.

En, to, mange
 
Esben Nielsen vil f.eks. ikke afvise, at Cumulus One vil kunne benyttes som SOx-snuser-drone. Et af de forslag, der har været bragt i spil fra officielt hold (Søfartsstyrelsen) som middel til at holde øje med, om skibsfarten overholde ECA-reglerne, når de træder i kraft fra januar.

”Det vil den – med det rette måleudstyr – da sikkert egne sig ganske glimrende til. Den har jo en ret lang flyvetid indbygget, og uanset hvilket formål den anvendes til, kan der jo opereres med indtil flere sværme ad gangen. Og selv en meget stor sværm er nok væsentligt billigere at holde i luften end et miljøfly,” siger Esben Nielsen afsluttende.

Citat

”Vi selv er jo i det primære droneudviklere. Det er vores force, og det har fungeret fint med landbaserede modeller, men når vi snakker maritimt brug, skal vi have ekstra meget fokus på præcisionen."

Esben Nielsen, direktør og udvikler, Little Smart Things

 

Fakta

Udvikler:

Little Smart Things

Ca. 17 ansatte

Meget blandet nationalitetssammensætning

Udviklingsbudget: 8,5 mio. kr.

Cumulus One

Bæreevne: Op til 700 gram udstyr

Fuldautomatisk (forprogrammeret)

Batteridrevet

Energiforbrug: 200 kW ved spidsbelastning (f.eks. start)

Normal flyvning: 35 – 40 kW

Flyvetid: Max lidt under tre timer

Vindforhold: Op til 15 m/sek vind

Temperaturforhold: Ikke oplyst

 

 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web02