Rederiforening satte fuel-forbrug på COP20-dagsorden
CO2: Det Maritime Klimaforum gydede vandene på det netop afholdte COP20-topmøde i Lima for en global aftale om at oplyse fuel-forbrug og transportarbejde på hvert enkelt skib.
Konkurrerede med Al Gore om opmærksomhed
Skibsfart som del af løsningen
Opsving giver mere co2
Kina stritter imod
Ingen fra ulande på seminar
Fra 2018 skal alle skibe, der anløber en havn i EU, oplyse brændstofforbrug og transportarbejde på årsbasis. Ordningen, som er blevet vedtaget i EU med opbakning fra særligt Danmark, Norge og Frankrig, skal sikre øget opmærksomhed på skibes CO2-udledning. I Det Maritime Klimaforum (DMK) ser man gerne, at en lignende ordning kan komme til at gælde i hele verden under FN's maritime organ, International Maritime Organization (IMO). ”Vores rederier er glade for ordningen, for de ser den som et værktøj til at spare brændstof, og det kommer jo både klima og bundlinje til gode,” siger Maria Bruun Skipper, nyudnævnt underdirektør i Danmarks Rederiforening. På det netop afholdte COP20-topmøde i den peruvianske hovedstad Lima stod DMK således for et seminar om, at klimavenlig skibsfart er en god forretning. Seminaret var i hård konkurrence om at tiltrække deltagernes opmærksom med dels de officielle forhandlinger, men også de mange andre arrangementer og trækplastre, der kørte sideløbende. ”Lige samtidig med vores event talte Al Gore,” siger Maria Bruun Skipper, som derfor er godt tilfreds med de lidt over 50 deltagere, der udgjorde fremmødet til det danske arrangement. Også Mærsk Group var repræsenteret på seminaret. Chefrådgiver for klima, John Kornerup-Bang, fortalte om, hvordan Mærsk har gjort CO2-reduktioner til en god forretning, og han beretter efterfølgende, at der blev taget godt imod budskabet. ”Spørgsmål fra salen og de reaktioner, der kom bagefter, vidner om, at det selvfølgelig er et positivt budskab for folk, der er sådan et sted og måske har klimaspørgsmålet som deres hovedbeskæftigelse,” siger han. Den overordnede mission med det danske arrangement var at gøre skibsfart til en del af løsningen på den globale klimaudfordring snarere end en del af problemet. Som en del af den mission forklarede Maria Bruun Skipper om den danske maritime sektors samarbejde med myndighederne og om, hvordan man i Danmark har indsamlet data siden 2008 og nu er begyndt at tage transportarbejdet med i ligningen. Netop transportarbejdet er vigtigt at få med, når man skal opgøre udviklingen i skibes co2-udslip, lyder det fra Maria Bruun Skipper. Hun forklarer, at når nedgangen i co2-udledningen fra skibe har været så markant i løbet af de seneste fem-seks år, som det er tilfældet, skyldes det blandt andet, at mængden af last er gået ned siden finanskrisens udbrud. Når og hvis opsvinget kommer, vil godsmængden stige igen, og fordi et fuldt lastet skib udleder mere co2 pr. mil end et halvt lastet skib, vil co2-udledningen derfor også stige, alt andet lige. ”Det kan vi jo ikke forklare, med mindre vi også rapporterer transportarbejdet, altså hvor meget gods, vi rent faktisk flytter,” siger hun. Det er dog ikke alle lande, der er lige ivrige efter at tvinge deres rederier til at oplyse både fuel-forbrug og transportarbejde. I EU-regi mødte ordningen stor modstand fra særligt Grækenland, og uden for EU's grænser forholder særligt ulandene sig kritisk til at implementere en lignende ordning. ”På globalt plan handler det om forskellen på i- og ulande,” siger Maria Bruun Skipper og forklarer, at hvor ansvaret for klimaforbedringer i FN-regi generelt hviler tungere på industrilande end på ulande, insisterer IMO på at behandle alle skibe lige uanset flag. ”Der sidder Kina, Saudi-Arabien, Brasilien, Indien og alle deres ligesindede så og taler imod nogen som helst form for ordning,” siger hun og tilføjer, at det ikke kommer til at ændre sig, før der bliver indgået en overordnet klimaaftale i FN's klimakonvention, UNFCCC. ”Hvis de begynder at give efter på én sektor, står de svagere i UNFCCC-sammenhæng.” Blandt deltagerne i det danske seminar i Lima var der ud over europæiske deltagere også repræsentanter fra asiatiske lande som Singapore og Sydkorea, men altså ingen fra de lande, der i FN-sammenhæng kategoriseres som ulande. I stedet vil Maria Bruun Skipper forsøge at nå skeptikerne gennem andre former for dialog. ”Det er jo myndighederne, der fører ordet i IMO-forhandlingerne. Men vi vil tage kontakt til brancheorganisationerne i de pågældende lande for at se, om vi kan få en dialog i gang om det her,” siger hun. På trods af, at de største skeptikere udeblev, er Maria Bruun Skipper godt tilfreds med udfaldet af indsatsen i Lima. ”Forud for Paris næste år, hvor der jo lægges op til, at der skal indgås en aftale, så har vi allerede været på banen og gødet jorden med vores budskab, så på den måde er jeg rigtig tilfreds.”