23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny Als-færge klargøres i Svendborg

FÆRGER: Petersen & Sørensen skal forvandle den tidligere Samsø-færge 'Kyholm' til Als-færgen 'Fynshav'. Dermed fortsætter Danske Færger opgraderingsrunden.
Danske Færgers færge 'Kyholm' dokkede ved sekstiden i morges ind hos Svendborg-værftet Petersen & Sørensen A/S, hvor den tidligere Samsø-færge i de kommende knapt 40 dage skal forvandles til Bøjden-Fynshav-rutens ”nye” færge under navnet 'Fynshav'.

Dermed fortsætter Danske Færger rokade- og renoveringsrunden af tonnagen, som er foranlediget af sidste års tre nye danske færgesejladskontrakter på de to Samsøruter og mellem Bøjden og Fynshav.

Danske Færger indsatte derfor kort efter nytår færgen 'Kanhave' på den nye Samsø-østrute mellem Ballen og Kalundborg, efter den tidligere Sælvig-Hou-færge havde været gennem en stor, tiltrængt opdatering af passagerområderne og vogndækket hos Esbjerg Shipyard.

'Kyholm' blev derfor frigjort fra sin tidligere Samsø-østrute ud fra Kolby Kås til en ny rolle som Als-færge mellem Bøjden og Fynshav fra 1. marts i år.

Helt ny indretning

Som det var tilfældet med opgraderingen af 'Kanhave' sidste år, er der også tale om en betragtelig ombygning af 'Kyholm', der blev leveret fra Ørskov Staalskibsværft i Frederikshavn i 1998. Danske Færgers driftschef, Hans-Henrik Simonsen, oplyser til Søfart, at det reelt er hele indretningen af færgens dæk fire samt dele af dæk fem, der ændres.

Dog bevares den fra udgangspunktet meget veldesignede færges grundlayout, mens passagerapteringen stort set kommer til at fremstå som ny, forklarer han.

Cafeteriet længst fremme får nye stole og borde. Samtidigt får området også en helt ny pendlerlounge, et ønske fra de faste brugere af færgeruten. Færgens shop-område udvides, ligesom passagerområderne længere agterude får nye toiletter samt nye saloner til henholdsvis børnefamilier og rejsende med hund.

Endelig bliver den nuværende passagersalon forrest på dæk fem omdannet til hvilekamre for besætningen.

Ny agtersalon


Den mest markante ændring bliver dog i færgens store agtersalon. Den har tidligere, noget usædvanligt for en indenrigsfærge, haft bar og dansegulv. Nu indrettes den som en stor fleksibel dagsalon til brug enten på afgange med ekstra mange passagerer eller som et tilbud til store, samlede grupper af passagerer, der ankommer med bus. 

Salonen har i forvejen et antal store, næsten dørk-til-underdæk-høje vinduer. Dem kommer der nu yderligere syv af, så salonen får ekstra meget dagslys og optimalt udsyn fra samtlige siddearrangementer i borde.

Hans-Henrik Simonsen oplyser, at alle færgens vinduer i passagerapteringen udskiftes fra enkeltlagsglas til termoruder for at spare aircondition eller varme alt efter årstiden. Det lange værftsophold udnyttes ligeledes til en større overhaling af færgens maskineri samt til en nyopmaling af hele skibet, bl.a. med det nye navn, 'Fynshav', på skibssiden.

'Frigg Sydfyen' som ekstrafærge

Den nymoderniserede færge skal afløse Bøjden-Fynshav-rutens nuværende primærfærge 'Frigg Sydfyen' fra 1. marts i år. Anlægsarbejdet af nye L-lejer med klap til 'Fynshav' ventes gennemført ved udgangen af februar. De eksisterende sakselejer til den nuværende Als-færge bevares dog, da 'Frigg Sydfyen' hen over sommersæsonen skal samsejle med 'Fynshav'.

Den fortsatte rolle for den 31 år gamle færge betyder, at også den skal gennem en opgradering i passagerområderne, men dog i langt mindre omfang end de to andre færger.  

FAKTA
Danske Færgers koncession på Samsøs vestrute mellem Sælvig og Hou stoppede med udgangen af september 2014, hvor Samsø Kommune tog driften af ruten hjem med det nye kommunale rederi Samsø Rederi.

Danske Færger genvandt imidlertid koncessionen på Samsøs østrute, der er udbudt af staten. En ny 10-årig kontrakt blev indgået med start 1. oktober 2014. Fra årsskiftet har Danske Færger besejlet ruten fra en nybygget færgehavn i Ballen med færgen 'Kanhave', som tidligere besejlede vestruten.

1. maj 2014 genvandt Danske Færger ligeledes koncessionen på Bøjden-Fynshav-ruten i en ny 10-årig kontrakt. 1. marts indsættes her den tidligere Samsø-færge fra østruten, 'Kyholm' under det nye navn 'Fynshav'.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web03