Den britiske Competition Appeal Tribunal meddelte tidligere i dag sin kendelse vedrørende appellerne indbragt af Eurotunnel og SCOP mod Competition & Markets Authoritys forbud mod Eurotunnels færgeaktiviteter ud af Dover. Det meddeler DFDS i dag i en selskabsmeddelelse.
”Vi er glade for den kendelse, der er kommet i dag. Den er det sidste skridt inden for det engelske konkurrenceretslige appelsystem. Det er endnu uklart, om man vil appellere til det civilretslige system, og i givet fald om de vil tage sagen. Det her har stået på nu i to år, og ganske mange af dommene undervejs har været i vores favør. Det gør, at vi nu er meget fortrøstningsfulde,” siger DFDS' CEO, Niels Smedegaard, til Søfart.
Niels Smedegaard ønsker ikke at spekulere i konsekvensen, hvis sagen kommer over i det, der i dansk sammenhæng svarer til Landsretten. ”Udfaldet af i dag, og som jeg nævnte, historikken af sagen generelt, gør, at vi nu tør begynde at disponere tonnage og andet, der er nødvendigt for at udvikle på vores forretning i området,” siger han.
Konkurrencemyndigheden Competition & Markets Authority har kørt sagen for DFDS med argumentationen om, at Eurotunnels involvering i færgerederiet My Ferry Link, der overtog aktiverne i det konkursramte franske Sefrance, er konkurrenceforvridende.
DFDS' entre på ro/pax-markedet over Den Engelske Kanal skete med overtagelsen af det dengang Mærsk-ejede rederi Norfolkline. Handlen sikrede DFDS tre nybyggede ro/pax-færger på ruten mellem Dover i England og Dunkirk i Frankrig.
Derudover tilgik flere andre ruter inklusiv ro/ro- og ro/pax-tonnage på en række andre short sea-ruter med bagvedliggende logistiknetværk ud fra England til det europæiske kontinent og Irland. Disse blev siden fuldt integreret i DFDS' eksisterende short sea-netvæk, hvilket medførte mange konsolideringer med rutesammenlægninger og frasalg af tonnage.
My Ferry Link
Halvandet år senere gik den næststørste færgeoperatør mellem Dover og Calais i Frankrig, franske Seafrance, konkurs. Indstillingen af sejladsen med Seafrances fire færger på ruten, der længe havde oplevet en overkapacitet afstedkommet af den økonomiske situation i verden på det tidspunkt, skabte et vakuum for DFDS til at udvide tilstedeværelsen yderligere ud fra Dover i.
DFDS udvidede derfor sin Dover-operation til også at indbefatte Calais med to ro/pax-færger i et nyt joint venture med franske LD Lines (Louis Dreyfus Armateurs). Det dansk/franske joint venture deltog samtidigt i salgsprocessen af aktiverne i det konkursramte Seafrance, hvor særligt to moderne, helt skræddersyede, Dover-Calais-ro/pax-færger, var eftertragtede.
Det blev imidlertid selskabet bag den faste forbindelse under Den Engelske Kanal, Eurotunnel, som endte med at overtage aktiverne i Seafrance. Det stiftede sammen med kooperativet SCOP, bestående af fagforeninger og tidligere Seafrance-medarbejdere, selskabet My Ferry Link. Det nye færgerederi genoptog Seafrances tidligere operation august 2012.
Læs også:
”Vi er glade for den kendelse, der er kommet i dag. Den er det sidste skridt inden for det engelske konkurrenceretslige appelsystem. Det er endnu uklart, om man vil appellere til det civilretslige system, og i givet fald om de vil tage sagen. Det her har stået på nu i to år, og ganske mange af dommene undervejs har været i vores favør. Det gør, at vi nu er meget fortrøstningsfulde,” siger DFDS' CEO, Niels Smedegaard, til Søfart.
Niels Smedegaard ønsker ikke at spekulere i konsekvensen, hvis sagen kommer over i det, der i dansk sammenhæng svarer til Landsretten. ”Udfaldet af i dag, og som jeg nævnte, historikken af sagen generelt, gør, at vi nu tør begynde at disponere tonnage og andet, der er nødvendigt for at udvikle på vores forretning i området,” siger han.
Konkurrenceforvridende
Konkurrencemyndigheden Competition & Markets Authority har kørt sagen for DFDS med argumentationen om, at Eurotunnels involvering i færgerederiet My Ferry Link, der overtog aktiverne i det konkursramte franske Sefrance, er konkurrenceforvridende.
DFDS' entre på ro/pax-markedet over Den Engelske Kanal skete med overtagelsen af det dengang Mærsk-ejede rederi Norfolkline. Handlen sikrede DFDS tre nybyggede ro/pax-færger på ruten mellem Dover i England og Dunkirk i Frankrig.
Derudover tilgik flere andre ruter inklusiv ro/ro- og ro/pax-tonnage på en række andre short sea-ruter med bagvedliggende logistiknetværk ud fra England til det europæiske kontinent og Irland. Disse blev siden fuldt integreret i DFDS' eksisterende short sea-netvæk, hvilket medførte mange konsolideringer med rutesammenlægninger og frasalg af tonnage.
My Ferry Link
Halvandet år senere gik den næststørste færgeoperatør mellem Dover og Calais i Frankrig, franske Seafrance, konkurs. Indstillingen af sejladsen med Seafrances fire færger på ruten, der længe havde oplevet en overkapacitet afstedkommet af den økonomiske situation i verden på det tidspunkt, skabte et vakuum for DFDS til at udvide tilstedeværelsen yderligere ud fra Dover i.
DFDS udvidede derfor sin Dover-operation til også at indbefatte Calais med to ro/pax-færger i et nyt joint venture med franske LD Lines (Louis Dreyfus Armateurs). Det dansk/franske joint venture deltog samtidigt i salgsprocessen af aktiverne i det konkursramte Seafrance, hvor særligt to moderne, helt skræddersyede, Dover-Calais-ro/pax-færger, var eftertragtede.
Det blev imidlertid selskabet bag den faste forbindelse under Den Engelske Kanal, Eurotunnel, som endte med at overtage aktiverne i Seafrance. Det stiftede sammen med kooperativet SCOP, bestående af fagforeninger og tidligere Seafrance-medarbejdere, selskabet My Ferry Link. Det nye færgerederi genoptog Seafrances tidligere operation august 2012.
Læs også: