23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DFDS fortrøstningsfuld med dagens afgørelse i kanal-tvist

SHORT SEA: DFDS-CEO glad for dagens afgørelse, selvom det civilretslige system i England måske kan skubbe en endelig afgørelse om My Ferry Link yderligere ud i fremtiden.
Den britiske Competition Appeal Tribunal meddelte tidligere i dag sin kendelse vedrørende appellerne indbragt af Eurotunnel og SCOP mod Competition & Markets Authoritys forbud mod Eurotunnels færgeaktiviteter ud af Dover. Det meddeler DFDS i dag i en selskabsmeddelelse.



”Vi er glade for den kendelse, der er kommet i dag. Den er det sidste skridt inden for det engelske konkurrenceretslige appelsystem. Det er endnu uklart, om man vil appellere til det civilretslige system, og i givet fald om de vil tage sagen. Det her har stået på nu i to år, og ganske mange af dommene undervejs har været i vores favør. Det gør, at vi nu er meget fortrøstningsfulde,” siger DFDS' CEO, Niels Smedegaard, til Søfart.



Niels Smedegaard ønsker ikke at spekulere i konsekvensen, hvis sagen kommer over i det, der i dansk sammenhæng svarer til Landsretten. ”Udfaldet af i dag, og som jeg nævnte, historikken af sagen generelt, gør, at vi nu tør begynde at disponere tonnage og andet, der er nødvendigt for at udvikle på vores forretning i området,” siger han.



Konkurrenceforvridende


Konkurrencemyndigheden Competition & Markets Authority har kørt sagen for DFDS med argumentationen om, at Eurotunnels involvering i færgerederiet My Ferry Link, der overtog aktiverne i det konkursramte franske Sefrance, er konkurrenceforvridende.    



DFDS' entre på ro/pax-markedet over Den Engelske Kanal skete med overtagelsen af det dengang Mærsk-ejede rederi Norfolkline. Handlen sikrede DFDS tre nybyggede ro/pax-færger på ruten mellem Dover i England og Dunkirk i Frankrig.



Derudover tilgik flere andre ruter inklusiv ro/ro- og ro/pax-tonnage på en række andre short sea-ruter med bagvedliggende logistiknetværk ud fra England til det europæiske kontinent og Irland. Disse blev siden fuldt integreret i DFDS' eksisterende short sea-netvæk, hvilket medførte mange konsolideringer med rutesammenlægninger og frasalg af tonnage.



My Ferry Link



Halvandet år senere gik den næststørste færgeoperatør mellem Dover og Calais i Frankrig, franske Seafrance, konkurs. Indstillingen af sejladsen med Seafrances fire færger på ruten, der længe havde oplevet en overkapacitet afstedkommet af den økonomiske situation i verden på det tidspunkt, skabte et vakuum for DFDS til at udvide tilstedeværelsen yderligere ud fra Dover i.



DFDS udvidede derfor sin Dover-operation til også at indbefatte Calais med to ro/pax-færger i et nyt joint venture med franske LD Lines (Louis Dreyfus Armateurs). Det dansk/franske joint venture deltog samtidigt i salgsprocessen af aktiverne i det konkursramte Seafrance, hvor særligt to moderne, helt skræddersyede, Dover-Calais-ro/pax-færger, var eftertragtede.



Det blev imidlertid selskabet bag den faste forbindelse under Den Engelske Kanal, Eurotunnel, som endte med at overtage aktiverne i Seafrance. Det stiftede sammen med kooperativet SCOP, bestående af fagforeninger og tidligere Seafrance-medarbejdere, selskabet My Ferry Link. Det nye færgerederi genoptog Seafrances tidligere operation august 2012.



Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.136