23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vejret afgørende faktor for 'Hoegh Osaka'-bjærgning

SØULYKKE: Svitzer venter på vejrvindue, men håber, at bjærgningen kan påbegyndes i løbet af indeværende uge, meddeler firmaet fra Southampton. En af de slæbebåde, der holder ”vagt” ved bilskibet, tørnede med det i weekenden.
Bjærgningen af havaristen 'Hoegh Osaka' i The Solent ud for Sydengland har ligget stille over weekenden som følge af det dårlige vejr, der også ramte Danmark. Og vejret er stadig en afgørende faktor i forhold til en fortsættelse af operationer, forklarer John Wickham fra Svitzers lokale mediepartner, der håndterer udmeldingerne fra Svitzers side.
 
Officielt er det The Maritime and Coastguard Agency, der opdaterer om udviklingen, og herfra var der i weekenden stort set kun fokus på det forhold, at en af de slæbebåde, der ligger standby ved opankrede 'Hoegh Osaka' – angiveligt pga. det dårlige vejr – tørnede ind i bilskibet, hvorved slæberen tog skade og måtte erstattes af en anden.

Uheldet var dog ikke alvorligt og medførte heller ikke nogen forværring af 'Hoegh Osaka's situation, oplyser MCA.
 
Ifølge Svitzer-talsmand John Wickham er det lige nu meget svært at sige, hvornår, man kan gå i gang med at få tømt de resterende tons indtrængende vand ud af 'Hoegh Osaka' og gå over til den svære del af operationen.

Det bliver at få rettet havaristen så tilpas op, at man kan få den bragt helt flot og fri til indslæbning til Southampton, hvor lasten skal bringes fra borde, inden skibet derefter skal forlægges til værft. Hvilket værft kan endnu ikke oplyses.
 
Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093