23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Lines nyeste Triple-E starter 2M-alliancen op

SHIPPING: Nyleverede 'Munkebo Mærsk' bliver den første enhed fra Maersk Line/MSC til at sejle ud på den længe ventede samsejlingsalliance mellem verdens to største operatører.
Ifølge bladet Lloyd’s List kunne nyleverede 'Munkebo Mærsk' sejle direkte fra Daewoo-værftet i Korea til Dalian i Kina, hvor den skulle laste for at indgå i Maersk Lines AE5-sløjfe, der bliver en del af 2M-samsejlingsnetværket mellem Maersk Line og MSC, der således skydes officielt i gang efter lang tids opstartsfase, hvor der bl.a. har været ventet på OK fra diverse konkurrencemyndigheders godkendelser i Europa, USA og Kina.
 
Fra Dalian går turen tilbage til Korea og Busan. Derefter Kina igen via Qingdao, Ningbo og Xiamen, før der sluttes af i Asien i Tanjung Pelepas inden turen via Suez til Europa. Første enhed fra MSC til at indgå i 2M bliver verdens så langt største ULCS'er, 'MSC Oscar', der forventes at være klar til start 25. januar. 'MSC Oscar' er med sine 19.224 TEU godt 1.000 TEU større end Triple-E-enhederne, der ”kun” er noteret for en kapacitet på 18.270 TEU.
 
Totalt set vil 2M-alliancen sætte ny standard for kapacitetsudbud, når samsejlingen kører fuldt med i alt 193 skibe tilknyttet, der tilsammen har en kapacitet på 2,4 mio. TEU. 2M vil omfatte 22 ruter – primært på øst-vestgående ruter. 2M erstattede som koncept det endnu mere ambitiøse P3-netværk, der også indbefattede verdens tredjestørste operatør CMA CGM. Men det projekt fik tomlen nedad fra Kina, så det franske rederi i stedet er gået sammen med China Shipping og United Arab Shipping i Ocean Three-alliancen.


BREAKING
{{ article.headline }}
0.109